Formation of middle school pupil movements using basketball
Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological Universit
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Formation of middle school pupil movements using basketball
|
|
Creator |
Griban, G.
Prontenko, K. Kostyuk, Y. Tkachenko, P. Yavorska, T. Zhukovskyi, Y. Shaverskiy, V. Грибан, Г. П. Пронтенко, К. В. Костюк, Ю. С. Ткаченко, П. П. Яворська, Т. Є. Жуковський, Є. І. Шаверський, В. К. Яворская, Т. Е. Жуковский, Е. И. Шаверский, В. К. |
|
Subject |
special physical fitness
psycho-physiological indicators pupils basketball специальная физическая подготовка психофизиологические показатели ученики спеціальна фізична підготовленість психофізіологічні показники учні баскетбол |
|
Description |
The article substantiates the value of basketball in the system of physical education of pupils as a complex tool for physical development, health promotion, formation of vital skills and abilities, development of creative abilities and psycho-physiological qualities. In total, 64 pupils (32 boys and 32 girls) from 6th school grades took part in the investigation. The most informative psycho-physiological indicators of motor skills were discovered in both boys and girls during basketball trainings. Correlation analysis was used to study indicators of special physical fitness in basketball and psycho-physiological indices of the pupils. The method of differentiated training of physical exercises in basketball for the 6th grade pupils was developed. It supplements the generally accepted method of basketball training and allows to improve the educational process of physical education of pupils and creates new opportunities for improving their physical and technical fitness of pupils.
В статье обосновывается ценность баскетбола в системе физического воспитания учащихся как комплексного инструмента физического развития, укрепления здоровья, формирования жизненных навыков и способностей, развития творческих способностей и психофизиологических качеств. Всего в исследовании приняли участие 64 ученика (32 мальчика и 32 девочки) из СШ № 6. Наиболее информативные психофизиологические показатели двигательных навыков были обнаружены как у мальчиков, так и у девочек во время тренировок по баскетболу. Корреляционный анализ был использован для изучения показателей специальной физической формы в баскетболе и психофизиологических показателей учащихся. Разработана методика дифференцированного обучения физическим упражнениям в баскетболе для учащихся 6-го класса. Она дополняет общепринятый метод обучения баскетболу и позволяет улучшить учебный процесс физического воспитания учеников и создает новые возможности для улучшения их физической и технической подготовки. У статті обґрунтовується цінність баскетболу в системі фізичного виховання учнів як комплексного інструменту фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, формування життєвих навичок і здібностей, розвитку творчих здібностей і психофізіологічних якостей. Всього в дослідженні взяли участь 64 учні (32 хлопчики та 32 дівчинки) з ЗОШ № 6. Найбільш інформативні психофізіологічні показники рухових навичок були виявлені як у хлопчиків, так і у дівчаток під час тренувань з баскетболу. Кореляційний аналіз був використаний для вивчення показників спеціальної фізичної форми в баскетболі і психофізіологічних показників учнів. Розроблено методику диференційованого навчання фізичним вправам в баскетболі для учнів 6-го класу. Вона доповнює загальноприйнятий метод навчання баскетболу і дозволяє поліпшити навчальний процес фізичного виховання учнів і створює нові можливості для поліпшення їх фізичної та технічної підготовки. |
|
Date |
2018-04-10T09:21:03Z
2018-04-10T09:21:03Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Formation of middle school pupil movements using basketball / G. Griban, K. Prontenko, Y. Kostyuk [and other] // Journal of physical education and sport. – 2018. – Vol. 18, iss. 1. – P. 304–309.
2247-806X http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8693 |
|
Language |
en
|
|
Publisher |
University of Pitesti, Romania
|
|