Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови
Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological Universit
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови
|
|
Creator |
Прищепа, О. П.
Плечко, А. А. Прищепа, Е. П. Pryschepa, O. Plechko, A. |
|
Subject |
асоціативний експеримент
асоціативний ряд семантичне поле семантичне ядро лексема рід народ нація мова національне самоусвідомлення ментальність ґендерні відмінності ассоциативный эксперимент ассоциативный ряд семантическое поле семантическое ядро род нация язык национальное самосознание ментальность гендерные отличия associative experiment associative line semantic field semantic kernel lexeme family people nation language national self-consciousness mentality gender differences |
|
Description |
У статті йдеться про специфіку сприймання студентами нефілологічного ВНЗ лексем рід, народ, нація, мова на сучасному етапі розвитку мови. Матеріал статті базується на результатах асоціативного експерименту, у якому взяли участь 100 студентів Житомирського національного агроекологічного університету. Автори статті пропонують власне бачення ментального та ґендерного аспектів сприймання молодими людьми слів-стимулів рід, народ, нація, мова.
В статье идет речь о специфике восприятия студентами нефилологического ВУЗа лексем род, народ, нация, язык на свременном этапе. Материал статьи базируется на результатах ассоциативного эксперимента, в котором приняли участие 100 студентов Житомирского национального агроекологического университета. Авторы статьи предлагают собственное видение ментального и гендерного аспектов восприятия молодыми людьми слов-стимулов род, народ, нация, язык. The article reveals peculiarities of the perception of lexemes family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment on the modern stage of language development. The material represented is based on the results of associative experiment conducted in Zhytomyr National Agroecological University with the participation of 100 students. The authors of the article suggest their own vision of mental and gender aspects of interpreting by young people such words-stimuli as family, people, nation, language. The research proves that the perception of such lexemes as family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment has the gender as well as cultural and mental differences related to the environmental influence and general cultural level of the young people development. The research also gives an opportunity to observe the patriotic attitude of modern Ukrainian youth. In authors’ judgment, the word associations nominate concepts that are constituents of national consciousness and mentality of the participants involved in the experiment (unity, brotherhood, pride, invincibility, strength, greatness, intelligence, passionate, eternal, unrestrained, common interests, customs and territory, courage, patriotism). These words make it possible to identify the semantic dominants in the perception of lexical units-incentives, and thus define the semantic concepts accents, denoted with lexical units-incentives. The lexical units (family, mother, relatives, procreation, future, Ukraine, Ukrainian, ancestors, descendants, generation, welfare, culture, people, community, people, nation, song, soul) are important for the students and outline the specific features and gender peculiarities of perceiving the lexical units-incentives by the student youth at the present stage in the development of the Ukrainian language and Ukrainian society. |
|
Date |
2018-02-28T09:47:16Z
2018-02-28T09:47:16Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Прищепа О. П. Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови / О. П. Прищепа, А. А. Плечко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. Сер. Філолог. науки. – 2017. – Вип. 1 (85). – С. 80–87.
http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8585 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Житомирський державний університет імені Івана Франка
|
|