Record Details

Національно-марковані концепти у німецькій фразеологічній картині світу

Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological Universit

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Національно-марковані концепти у німецькій фразеологічній картині світу
 
Creator Хант, Г. О.
Khant, H. O.
Хант, Г. А.
 
Subject фразеологічна картина світу
фразеологічна одиниця
національно-маркований фразеологічний концепт
складова концепту
мас-медійний текст
фразеологическая картина мира
фразеологическая единица
национально-маркированный фразеологический концепт
составляющая концепта
масс-медийный текст
phraseological world image
phraseological unit
nationally-marked concept
concept's component
text of mass media
 
Description Дисертаційну роботу присвячено дослідженню структурно-семантичних, когнітивних та прагматико-функціональних характеристик національно-маркованих концептів у німецькій фразеологічній картині світу.
У роботі уточнено поняття національно-маркованого концепту та фразеологічної картини світу; визначено місце національно-маркованих концептів ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT у німецькій фразеологічній картині світу. Встановлено структурні та семантичні особливості ФО-вербалізаторів концептів, що досліджуються, та репрезентовано їх структуру у вигляді фреймової моделі. Визначено етнокультурну та аксіологічну значущість концептів, що досліджуються, на матеріалі німецькомовних мас-медійних текстів.
Диссертация посвящена исследованию структурно-семантических, когнитивных и прагматико-функциональных характеристик национально-маркированных концептов в немецкой фразеологической картине мира.
В роботе уточняются понятия национально-маркированного концепта и фразеологической картины мира; определяется место национально-маркированных концептов ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT в немецкой фразеологической картине мира. Представлены структурные и семантические особенности ФЕ-вербализаторов исследуемых концептов, их структура в виде фреймовой модели. На материале немецкоязычных масс-медийных текстов определена этнокультурная и аксиологическая значимость исследуемых концептов.
The following thesis is dedicated to the study of structural, semantic, cognitive and functionally pragmatic characteristics of nationally-marked concepts in the German phraseological world image. It represents a linguoculturological peculiarity study of reality conceptualization represented by key lexico-phraseological units, which are nationally marked due to the formation of corresponding conceptual world models in the mentality of German speakers. The work aims at revealing and describing major concepts as to their value for the Germans.
The conceptualization is regarded as one of the main processes of human world cognition that consists in comprehension and interpretation of information obtained from all possible channels and leads to the formation of certain ideas about the reality in the form of concepts. As there is no direct way to the conceptualization investigation, language as a means of conceptual knowledge verbalization becomes the only possible source of its peculiarity study.
The thesis refines the definition of a nationally-marked concept and phraseological world image as well as determines the value of the nationally-marked concepts ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT in the German phraseological world image. As the investigation is based on the linguoculturological approach to the language studies the author shares a linguoculturological interpretation of concept as a unit of individual as well as collective mentality that accumulates people's knowledge about a certain world phenomenon of reality and is represented by language means.
Lexicographic and text source analysis helped to point out, define and describe the structure of the German basic phraseological concepts ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT. The thesis distinguishes structural and semantic characteristics of the naming units of the concepts under analysis. Moreover, the thesis includes the structure and the semantic characteristics of the aforementioned units, presented as a frame-based model. It stresses the ethnocultural and axiological value of the concepts.
 
Date 2016-05-12T10:38:41Z
2016-05-12T10:38:41Z
2014
 
Type Synopsis
 
Identifier Хант Г. О. Національно-марковані концепти у німецькій фразеологічній картині світу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мови» / Г. О. Хант. – Львів, 2014. – 22 с.
http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/4125
 
Language uk
 
Publisher Львівський національний університет імені Івана Франка