Record Details

Use of the TAN-Soderberg method in the process of professional work training of students with disorders of intellectual development

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744878/
https://kelmczasopisma.com/public/ua/home
 
Title Use of the TAN-Soderberg method in the process of professional work training of students with disorders of intellectual development
Використання методики ТАН-Содерберг в процесі професійно-трудового навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку
 
Creator Абакумова, І.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
64 Home economics. Domestic science. Housekeeping
 
Description The article reveals the relevance of using the TAN-Soderberg methodology during labor training lessons in special educational institutions of general secondary education. The main principles of using the TAN-Soderberg methodology in the process of professional and labor activity of students with intellectual disabilities are highlighted. The features of its use by teachers during labor training lessons in general secondary education institutions are determined and the main structural components of methodological support are presented. The principles and stages of implementation of the pedagogical technology for the formation of professional and labor competence, which involves the use of the TAN-Soderberg methodology, are outlined. The corrective orientation of the variable modules of professional and labor training, which are included in the structure of the author's model curriculum "Technologies of labor training: cooking, household chores" (2024), the use of methods and methodological techniques, forms and means necessary for the effective implementation of professional and labor training of students in special educational institutions of general secondary education and institutions with inclusive education are highlighted.
У статті розкривається актуальність використання методики ТАН-Содерберг під час уроків трудового навчання у спеціальних навчальних закладах загальної середньої освіти. Висвітлено основні принципи застосування методики ТАН-Содерберг в процесі професійно-трудової діяльності учнів з порушеннями інтелектуального розвитку. Визначено особливості її використання педагогами під час уроків трудового навчання у закладах загальної середньої освіти та представлено основні структурні компоненти методичного забезпечення. Окреслено принципи та етапність реалізації педагогічної технології формування професійно-трудової компетентності, яка передбачає використання методики ТАН-Содерберг. Висвітлено корекційну спрямованість варіативних модулів професійно-трудового навчання, які закладено у структуру авторської модельної навчальної програми «Технології трудового навчання: кулінарія, господарсько-побутові роботи» (2024), використання методів та методичних прийомів, форм та засобів, необхідних для ефективної реалізації професійно-трудового навчання учнів у спеціальних закладах загальної середньої освіти та закладах з інклюзивним навчанням.
 
Publisher Fundacja Instytut Spraw Administracji Publicznej
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744878/1/%D0%90%D0%B1%D0%B0%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%86.%D0%92.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202024%20%D0%9A%D0%95%D0%9B%D0%9C.pdf
- Абакумова, І.В. (orcid.org/0000-0003-3063-3960 <http://orcid.org/0000-0003-3063-3960>) (2024) Use of the TAN-Soderberg method in the process of professional work training of students with disorders of intellectual development KELM (Knowledge, Education, Law, Management), 7 (67). pp. 3-9. ISSN 2353-8406