Record Details

Психолого-педагогічні основи процесу навчання географії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744873/
https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021
 
Title Психолого-педагогічні основи процесу навчання географії
Psychological and pedagogical foundations of the geography teaching process
 
Creator Яценко, Володимир Сергійович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description Географія забезпечує формування географічної, політичної, економічної, екологічної культури учнів, які є важливими складовими загальнолюдської культури. Саме географія має можливості навчити учнів бачити, розуміти і оцінювати складну систему взаємозв’язків між людьми, територією та компонентами природи. Розкриття географічної картини світу відбувається на основі пояснення загальної географічної моделі дійсності (науковий зміст) та індивідуального бачення світу, що створюється кожним здобувачем освіти. Це повністю відповідає завданню особистісно орієнтованого навчання. Реалізація особистісно орієнтованого навчання потребує розробки такого змісту освіти, в який включається не тільки наукові знання, але й методи пізнання, оптимальні форми взаємодії учасників освітнього процесу.
Geography ensures the formation of geographical, political, economic, and ecological culture of students, which are important components of universal human culture. It is geography that has the ability to teach students to see, understand, and evaluate a complex system of relationships between people, territory, and components of nature. The disclosure of the geographical picture of the world occurs on the basis of an explanation of the general geographical model of reality (scientific content) and an individual vision of the world created by each student. This fully corresponds to the task of personally oriented learning. The implementation of personally oriented learning requires the development of such educational content that includes not only scientific knowledge, but also methods of cognition, optimal forms of interaction between participants in the educational process.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2025
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744873/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%2037.02%28063%29_%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%A1_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%83%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%97.pdf
- Яценко, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0002-7948-2983 <http://orcid.org/0000-0002-7948-2983>) (2025) Psychological and pedagogical foundations of the geography teaching process In: Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 29–30 жовтня 2024 р. . Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 199-202. ISBN 978-966-644-782-4