Психолого-педагогічні основи процесу навчання географії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744873/
https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021 |
|
Title |
Психолого-педагогічні основи процесу навчання географії
Psychological and pedagogical foundations of the geography teaching process |
|
Creator |
Яценко, Володимир Сергійович
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography |
|
Description |
Географія забезпечує формування географічної, політичної, економічної, екологічної культури учнів, які є важливими складовими загальнолюдської культури. Саме географія має можливості навчити учнів бачити, розуміти і оцінювати складну систему взаємозв’язків між людьми, територією та компонентами природи. Розкриття географічної картини світу відбувається на основі пояснення загальної географічної моделі дійсності (науковий зміст) та індивідуального бачення світу, що створюється кожним здобувачем освіти. Це повністю відповідає завданню особистісно орієнтованого навчання. Реалізація особистісно орієнтованого навчання потребує розробки такого змісту освіти, в який включається не тільки наукові знання, але й методи пізнання, оптимальні форми взаємодії учасників освітнього процесу.
Geography ensures the formation of geographical, political, economic, and ecological culture of students, which are important components of universal human culture. It is geography that has the ability to teach students to see, understand, and evaluate a complex system of relationships between people, territory, and components of nature. The disclosure of the geographical picture of the world occurs on the basis of an explanation of the general geographical model of reality (scientific content) and an individual vision of the world created by each student. This fully corresponds to the task of personally oriented learning. The implementation of personally oriented learning requires the development of such educational content that includes not only scientific knowledge, but also methods of cognition, optimal forms of interaction between participants in the educational process. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2025
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744873/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%2037.02%28063%29_%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%A1_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%83%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%97.pdf
- Яценко, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0002-7948-2983 <http://orcid.org/0000-0002-7948-2983>) (2025) Psychological and pedagogical foundations of the geography teaching process In: Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 29–30 жовтня 2024 р. . Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 199-202. ISBN 978-966-644-782-4 |
|