ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN OPEN UNIVERSITY ECOSYSTEM CONTEXT
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN OPEN UNIVERSITY ECOSYSTEM CONTEXT
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В КОНТЕКСТІ ЕКОСИСТЕМИ ВІДКРИТОГО УНІВЕРСИТЕТУ |
|
Creator |
Буйницька, Оксана
Терлецька, Тетяна Смірнова, Валерія Тютюнник, Анастасія Коваленко, Ірина Грицеляк, Богдан Buinytska, Oksana Terletska, Tetiana Smirnova, Valeriia Tiutiunnyk, Anastasiia Kovalenko, Iryna Hrytseliak, Bohdan |
|
Subject |
artificial intelligence (AI)
open university ecosystem spheres of university activity штучний інтелект (ШІ) екосистема відкритого університету сфери діяльності університету |
|
Description |
Artificial intelligence (AI) is one of the most prevalent topics in modern science. It is also reflected in the higher education sphere. Implementation of AI in university activities requires prior analysis of spheres where artificial intelligence can be used to provide responsible and smart use of AI. Based on the survey of educational process participants, the authors analysed the level of readiness of respondents to AI utilisation, their apprehension of AI’s role in different spheres of university activities. The results of the survey have shown that most educational process participants either do not use artificial intelligence or use a very limited number of resources. Still the respondents estimated the possible impact of AI on different spheres of university activities as moderate or high. The spheres of open university ecosystem where AI can be used, were singled out and presented as a structural model. Among the spheres of university activities where AI can be implemented there are infrastructure, security, management and administration, research, ratings, sustainable development, learning personalisation, and e-learning. The selection of artificial intelligence tools for each sphere was performed and presented. Challenges of AI implementation are discussed, among which there are data security, privacy, ethical and legal issues, bias of AI, requirements to technical knowledge of university staff and university infrastructure, teachers’ resistance, depersonalization of education, risks of education quality decrease. The advantages of AI implementation in each of the defined spheres are described. The need to document the rules of AI utilization at HEIs is stressed. The results of the research can be used for planning AI implementation in higher education institutions and AI policy formation.
Штучний інтелект (ШІ) – одна з найпоширеніших тем у сучасній науці. Вона також знайшла своє відображення у сфері вищої освіти. Впровадження ШІ в діяльність університетів вимагає попереднього аналізу сфер, де він може бути розумно та відповідально використаний. На основі опитування учасників освітнього процесу автори проаналізували рівень готовності респондентів до використання штучного інтелекту, їхнє уявлення про роль штучного інтелекту в різних сферах діяльності університетів. Результати опитування показали, що більшість учасників освітнього процесу або не використовують штучний інтелект, або використовують дуже обмежену кількість ресурсів. Проте респонденти оцінили можливий вплив ШІ на різні сфери діяльності університету як помірний або високий. Сфери екосистеми відкритого університету, у яких може бути використаний штучний інтелект, були виокремлені та представлені у вигляді структурної моделі. Серед сфер діяльності університетів, де можна впроваджувати ШІ, – інфраструктура, безпека, управління та адміністрування, дослідження, рейтинги, сталий розвиток, персоналізація навчання та електронне навчання. Здійснено підбір та представлено інструменти штучного інтелекту для кожної сфери. Обговорено виклики впровадження ШІ, серед яких безпека даних, конфіденційність, етичні та правові питання, упередженість ШІ, вимоги до технічних знань співробітників університету та університетської інфраструктури, опір викладачів, деперсоналізація освіти, ризики зниження якості освіти. Описано переваги впровадження ШІ в кожній з визначених сфер. Наголошено на необхідності документування правил використання ШІ у ЗВО. Результати дослідження можуть бути використані для планування впровадження ШІ в закладах вищої освіти та формування політики у сфері ШІ. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2025-02-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5959
10.33407/itlt.v105i1.5959 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 204-221
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 204-221 2076-8184 10.33407/itlt.v105i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5959/2360
|
|
Rights |
Copyright (c) 2025 Oksana Buinytska, Tetiana Terletska, Valeriia Smirnova, Anastasiia Tiutiunnyk, Iryna Kovalenko, Bohdan Hrytseliak
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|