DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF AN ONLINE CHEMISTRY COURSE: ADVANTAGES, CHALLENGES AND EXPERIMENTAL RESULTS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF AN ONLINE CHEMISTRY COURSE: ADVANTAGES, CHALLENGES AND EXPERIMENTAL RESULTS
РОЗРОБЛЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ОНЛАЙН-КУРСУ З ХІМІЇ: ПЕРЕВАГИ, ПРОБЛЕМИ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТУ |
|
Creator |
Харченко, Юлія
Кураш, Наталія Kharchenko, Yuliia Kurash, Nataliia |
|
Subject |
electronic educational resources
ICT in education online course chemistry education vocational and technical education institutions електронні освітні ресурси ІКТ в освіті онлайн-курс хімічна освіта заклади професійної (професійно-технічної) освіти |
|
Description |
The article explores issues related to the use of electronic educational resources (EER) in the educational process, with a particular focus on the study of Chemistry. It presents an analysis of both Ukrainian and international experiences in utilizing EER for organizing distance learning. The findings indicate that electronic educational resources create learning conditions in which students, through the use of digital technologies, become active participants in events and processes, fully interacting with a learning environment that simulates real-world objects and processes. The authors examine the specific features of developing and using an online course to study Chemistry in vocational education institutions. Such a course allows the integration of various electronic resources into a single platform, providing visualization and interactivity in learning a subject that is often challenging for students, as is the case with Chemistry. The article describes the experience of creating an online Chemistry course, detailing the algorithm for its design and course structure. Examples of educational materials, assignments, and the services used for their development are provided. This online course offers several didactic opportunities, such as the ability to dynamically update content, methods, tools, and training formats, demonstrate laboratory experiments, analyze virtual experiments and observations, and implement various types of knowledge assessment for students. The use of an electronic course meets the educational needs of modern students. The article also analyzes the results of initial and final surveys conducted among vocational and technical educational institution students who participated in the study and used the online course to learn chemistry. The analysis of initial survey results revealed that traditional textbooks were considered unengaging and lacking interactivity, whereas post-experiment surveys indicated that most students found the online course more interesting. The analysis of students' academic achievements showed positive progress in mastering the educational material. The main advantages and identified shortcomings of the online course are also discussed.
У статті розглядаються питання використання електронних освітніх ресурсів (ЕОР) у навчальному процесі, зокрема при вивчення хімії. Проаналізовано український та міжнародний досвід використання ЕОР для організації дистанційного навчання. Отримані результати свідчать про те, що електронні освітні ресурси створюють умови навчання, за яких учні за допомогою цифрових технологій стають активними учасниками подій і процесів, повною мірою взаємодіючи з навчальним середовищем, яке імітує об’єкти та процеси реального світу. Автори досліджують особливості розробки та використання онлайн-курсу з вивчення хімії в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Такий курс дозволяє інтегрувати різноманітні електронні ресурси в єдину платформу, забезпечуючи візуалізацію та інтерактивність у вивченні такого предмета, як хімія, який часто є складним для здобувачів освіти. У статті описано досвід створення онлайн-курсу хімії, деталізовано алгоритм його оформлення та структуру. Наведено приклади навчальних матеріалів, завдань і сервісів, використаних для їх розробки. Цей онлайн-курс пропонує кілька дидактичних можливостей, таких як можливість динамічно оновлювати зміст, методи, інструменти та формати навчання, демонструвати лабораторні експерименти, аналізувати віртуальні експерименти та спостереження, а також впроваджувати різні типи оцінювання знань здобувачів. Використання електронного курсу відповідає освітнім потребам сучасного учня. У статті також проаналізовано результати первинного та підсумкового опитувань, проведених серед здобувачів освіти ЗП(ПТ)О, які брали участь у дослідженні та використовували онлайн-курс для вивчення хімії. Аналіз результатів вхідного опитування показав, що традиційні підручники є непривабливими та позбавленими інтерактивності, тоді як опитування після експерименту показало, що більшість здобувачів вважають онлайн-курс більш цікавим. Аналіз навчальних досягнень здобувачів показав позитивну динаміку в засвоєнні навчального матеріалу. У статті також обговорюються основні переваги та виявлені недоліки онлайн-курсу. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2025-02-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5887
10.33407/itlt.v105i1.5887 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 18-36
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 18-36 2076-8184 10.33407/itlt.v105i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5887/2349
|
|
Rights |
Copyright (c) 2025 Yuliia Kharchenko, Nataliia Kurash
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|