DIGITAL TRAINING GAMES AS COMPONENTS OF MULTIMEDIA EDUCATIONAL RESOURCE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIGITAL TRAINING GAMES AS COMPONENTS OF MULTIMEDIA EDUCATIONAL RESOURCE
ЦИФРОВІ НАВЧАЛЬНІ ІГРИ ЯК СКЛАДНИКИ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕСУРСІВ |
|
Creator |
Khoroshevska, Iryna
Khoroshevskyi, Oleksii Хорошевська, Ірина Хорошевський, Олексій |
|
Subject |
multimedia educational resource
digital training games educational and developmental functions basic step sequence types of games мультимедійний навчальний ресурс цифрові навчальні ігри навчально-розвиткові функції базова послідовність кроків різновиди ігор |
|
Description |
The article discusses the importance of implementing digital training games within multimedia educational resources. It is mentioned that training games support activating the process of learning the educational materials by the users with their being represented in a game form. The user is able to consolidate their knowledge by participating in digital training games. These games should be a component of integral multimedia educational resource that may be implemented in the form of multimedia complexes, interactive courses, etc., with multicomponent contents containing multimedia handbooks, training video simulations, interactive tasks, hints and advice, interactive tests, relaxation elements, etc. Thus, digital training games are considered an essential structural and substantial element of multimedia educational resource. Within the framework of the article, the composition of training and development functions of the games are determined. The reasonability of the development and placement of instructions for digital training games is justified, and the sequence of steps that may be used for game development is provided. Types of training games, implementing which in multimedia educational resources is reasonable, are suggested. For the purpose of approbation of the suggested types of games, the experiment with the involvement of 4th-year students specializing in «Publishing and Printing» in the form of an established all-around semester task in the «Technologies of Electronic Publishing» subject in terms of development of multimedia educational resources containing digital training games has been conducted. The results have provided an opportunity to make sure that all the types of games have had practical implementation in the multimedia educational resources of various subjective profiles developed by the students (both for mastering complex moments of subjects and for activating their self-development and self-studies in various living environments). In the article, every type of game is illustrated with author-developed examples of their implementation by the students. The materials of this article may be considered as a source of information for developers of multimedia educational resources with game elements.
У статті визначено важливість реалізації цифрових навчальних ігор у складі мультимедійних навчальних ресурсів. Зазначено, що навчальні ігри сприяють активізації засвоєння навчального матеріалу користувачем за допомогою його подання в ігровій формі. Він має змогу закріпити навчальний матеріал, беручи участь у цифровій навчальній грі. Такі ігри повинні бути складником цілісного мультимедійного навчального ресурсу, який може бути реалізовано у вигляді мультимедійного комплексу, інтерактивного курсу з багатокомпонентним складом, що містить мультимедійний посібник, навчальні відеосимуляції, інтерактивні завдання, підказки та поради, інтерактивні тести, релаксаційні елементи тощо. Отже, цифрова навчальна гра розглядається як невід’ємний структурно-змістовий елемент мультимедійного навчального ресурсу. У статті визначено склад навчально-розвиткових функцій ігор. Обґрунтовано доцільність розроблення та розміщення в ресурсі інструкції до цифрової навчальної гри та наведено послідовність кроків, що може бути використано для розроблення гри. Запропоновані різновиди навчальних ігор, які доцільно реалізовувати в мультимедійному навчальному ресурсі. З метою апробації запропонованих різновидів ігор було проведено експеримент у вигляді сформованого наскрізного семестрового завдання за навчальною дисципліною «Технології електронного видавництва» з розробки мультимедійних навчальних ресурсів, що містять цифрові навчальні ігри, із залученням здобувачів 4 курсу спеціальності «Видавництво та поліграфія». Результат надав можливість пересвідчитися, що всі різновиди ігор мали практичну реалізацію в розроблених здобувачами мультимедійних навчальних ресурсах різного предметного спрямування (як для опанування складних моментів навчальних дисциплін, так і для активізації свого саморозвитку та самонавчання за різними сферами життєдіяльності). У статті кожен різновид ігор проілюстровано авторськими прикладами їх реалізації здобувачами. Матеріал даної статті може розглядатися як джерело інформації для розробників мультимедійних навчальних ресурсів з ігровими елементами. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2025-02-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5862
10.33407/itlt.v105i1.5862 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 52-72
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 52-72 2076-8184 10.33407/itlt.v105i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5862/2351
|
|
Rights |
Copyright (c) 2025 Iryna Khoroshevska, Oleksii Khoroshevskyi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|