Record Details

РЕАЛІЗАЦІЯ STEAM-ПІДХОДУ В МУЗИЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title РЕАЛІЗАЦІЯ STEAM-ПІДХОДУ В МУЗИЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
IMPLEMENTATION OF STEAM APPROACH IN THE MUSICAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION
 
Creator Sovik, Tetiana
Совік, Тетяна
 
Subject STEAM
information and communication technologies
research and project activity
musical art
students of a general secondary education institution
school musical repertoire
extracurricular musical and educational work
STEAM
інформаційно-комунікаційні технології
дослідно-проєктна діяльність
музичне мистецтво
учні закладу загальної середньої освіти
шкільний музичний репертуар
позакласна музично-виховна робота
 
Description У статті досліджуються технології впровадження STEAM з використанням інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі з музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти. Розкрито алгоритми застосування STEAM засобами інформаційних технологій (програм для пошуку музики, інформації, відтворення музичних творів (аудіо-, відеозаписів), створення комп’ютерних презентацій, нотного редактора Finale для набору і відтворення мелодії; створення музичних блогів, буктрейлерів, використання штучного інтелекту) на уроках мистецтва, музичного мистецтва (під час дослідно-проєктної діяльності, вивчення шкільного музичного репертуару та його виконання: слухання музичного твору, співу, гри на дитячих музичних інструментах) та в позакласній музично-виховній роботі з учнями (інсценізація пісенного матеріалу, постановка музичної казки, музичне свято, вокальний ансамбль, хоровий гурток тощо) на основі інтегративного та діяльнісного підходу, використання міжпредметних зв’язків (зокрема музичного мистецтва та інформатики, фізики, математики, біології, образотворчого мистецтва, української мови та літератури, історії, технологій). Розроблено методичні рекомендації до проведення дослідно-проєктної діяльності на уроках мистецтва, музичного мистецтва та позакласної музично-виховної роботи з використанням STEAM засобами ІКТ у закладах загальної середньої освіти. Подано перебіг апробації дієвості впровадження STEAM засобами ІКТ на уроках мистецтва, музичного мистецтва та в позакласній музично-виховній роботі закладу загальної середньої освіти. Результати експерименту засвідчили якісне зростання показників в експериментальній групі за всіма критеріями (мотиваційний: з 17,9% до 46,4%; когнітивний: з 14,3% до 42,9%; творчо-діяльнісний з 21,4% до 50%), тоді як у контрольній групі динаміка росту значно нижча (мотиваційний: з 21,4% до 25%; когнітивний: з 17,9% до 21,4%; творчо-діяльнісний з 25% до 28,6%), що доводить ефективність запропонованих педагогічних умов та методичних порад до впровадження STEAM з використанням ІКТ в освітньому процесі з музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти.
The article examines the technologies of STEAM implementation using ICT (information and communication technologies) in the educational process of musical art in institutions of general secondary education. The general theoretical principles of this phenomenon are presented, the algorithms of using STEAM by means of information technologies are disclosed (programs for searching for music, information, playing musical works (audio, video recordings), creating computer presentations, the Finale music editor for typing and playing a melody; creating music blogs, book trailers, use of AI) in music lessons / art (during research and project activities, studying the school musical repertoire and its performance: listening to a piece of music, singing, playing children's musical instruments) and in extracurricular music-educational work with students (staging of song material, production of a musical fairy tale, musical holiday, vocal ensemble, choir circle, etc.) based on an integrative and activity approach, the use of interdisciplinary connections (in particular, musical art and computer science, physics, mathematics, biology, fine arts, Ukrainian language and literature, history, technologies). Methodological advice has been developed for conducting research and project activities in music lessons / art and extracurricular music-educational work using STEAM ICT tools in general secondary education institutions. The progress of approbation of the effectiveness of the implementation of STEAM by means of ICT in musical art / art lessons and in extracurricular music-educational work of a general secondary education institution is presented. The results of the experiment showed a qualitative increase in EG indicators according to all criteria (motivational: from 17.9% to 46.4%; cognitive: from 14.3% to 42.9%; creative and active from 21.4% to 50%) , while in CG the dynamics of growth is much lower (motivational: from 21.4% to 25%; cognitive: from 17.9% to 21.4%; creative and active from 25% to 28.6%), which proves the effectiveness proposed pedagogical conditions and methodical advice for the implementation of STEAM using ICT in the educational process of musical art in general secondary education institutions.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2025-02-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5807
10.33407/itlt.v105i1.5807
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 1-17
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 1-17
2076-8184
10.33407/itlt.v105i1
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5807/2348
 
Rights Copyright (c) 2025 Tetiana Sovik
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0