UNIVERSITY EFL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF SMARTPHONE-ASSISTED LANGUAGE LEARNING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
UNIVERSITY EFL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF SMARTPHONE-ASSISTED LANGUAGE LEARNING
СПРИЙНЯТТЯ СТУДЕНТАМИ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ЗА ДОПОМОГОЮ СМАРТФОНІВ |
|
Creator |
Метрук, Растислав
Клімшова, Славоміра Гузюрова, Тереза Metruk , Rastislav Klimszová, Slavomíra Guziurová, Tereza |
|
Subject |
EFL learner
smartphone-assisted language learning English language learning English skills and systems студент, який вивчає англійську мову навчання мови за допомогою смартфона навчання англійської мови навички для вивчення англійської мови системи мови |
|
Description |
Digital technologies exert a powerful impact on all human activity, including education. It appears that mobile learning occupies an influential role in the realms of contemporary language education due to its ubiquity, availability, and increasing popularity. The smartphone, being at the center of attention due to its increasing popularity and availability, represents a new, exciting, and innovative tool for L2 learning. This study aims to contribute to this area by examining the exploitation of smartphones for the purposes of English language learning and practice. A total of 108 research participants (n = 108) from the Czech Republic and Slovak Republic were involved in the study. Their task was to indicate their level of agreement by completing a Likert-scale questionnaire, which consisted of statements about exploiting smartphones for practicing and improving English. The research results demonstrate that overall, the students displayed high and very high levels of agreement with the majority of statements, but were neutral towards several questionnaire items. Moreover, 33 independent sample t-tests revealed that on the whole, no statistically significant differences between the Czech and Slovak students were identified. It can be concluded that students use smartphones to develop various language systems and skills, though to varying degrees, while it is the skill of speaking that is the least practiced and developed skill. Other findings involve the underuse of language learning apps, or participants expressing neutrality about preferring smartphones to laptops or computers. Finally, it is emphasized that further research in this area is urgently needed since this field still appears to be somewhat underexplored as smartphones, their features, and apps are continuously evolving.
Цифрові технології мають потужний вплив на всі сфери людської діяльності, включно з освітою. Мобільне навчання відіграє важливу роль у сфері сучасної мовної освіти завдяки своїй повсюдності, доступності та зростаючій популярності. Смартфон, завдяки своїй зростаючій популярності та доступності, є новим, цікавим та інноваційним інструментом для навчання мови L2. З огляду на це метою представленого дослідження є вивчення результативності навчання англійської мови та практики її використання із залученням смартфонів. У дослідженні взяли участь 108 учасників (n = 108) з Чеської Республіки та Словацької Республіки. Їхнє завдання полягало в тому, щоб вказати ступінь своєї згоди або незгоди, заповнивши анкету за шкалою Лайкерта, яка складалася з тверджень щодо використання смартфонів під час практичних занять з англійської мови та підвищення рівня володіння нею. Результати дослідження свідчать, що загалом студенти продемонстрували високий і дуже високий рівень згоди з більшістю тверджень, але нейтрально поставились до кількох пунктів опитувальника. Крім того, 33 незалежні вибіркові t-тести показали, що в цілому не було виявлено статистично значущих відмінностей між чеськими та словацькими студентами. Можна зробити висновок, що студенти використовують смартфони для розвитку різних мовних систем і навичок, хоча й різною мірою, водночас навичка говоріння є найменш практикованою і розвиненою. Інші висновки стосуються недостатнього використання додатків для вивчення мови і видів гаджетів (смартфони, комп’ютери, ноутбуки). Крім цього, підкреслюється, що подальші дослідження в цій галузі є нагальною потребою, оскільки ця сфера все ще залишається дещо недослідженою, оскільки смартфони, їхні функції та додатки постійно розвиваються. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2025-02-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5806
10.33407/itlt.v105i1.5806 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 73-84
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 73-84 2076-8184 10.33407/itlt.v105i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5806/2352
|
|
Rights |
Copyright (c) 2025 Rastislav Metruk , Slavomíra Klimszová, Tereza Guziurová
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|