Record Details

УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМ АВТОМАТИЗАЦІЇ БІЗНЕСУ У КЕЙС-ПРОЄКТАХ БАКАЛАВРІВ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ «ЕКОНОМІЧНА КІБЕРНЕТИКА» ТА «ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ»

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title УПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМ АВТОМАТИЗАЦІЇ БІЗНЕСУ У КЕЙС-ПРОЄКТАХ БАКАЛАВРІВ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ «ЕКОНОМІЧНА КІБЕРНЕТИКА» ТА «ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ»
BUSINESS AUTOMATION SYSTEMS IMPLEMENTATION IN THE BACHELORS CASE-PROJECTS FOR THE SPECIALTIES "ECONOMIC CYBERNETICS" AND "INFORMATION SYSTEMS AND TECHNOLOGIES"
 
Creator Смолій, Вікторія
Смолій, Натан
Smolij, Viktoria
Smolij, Natan
 
Subject approach to bachelor's education
case projects
multi-criteria selection
content management of the educational process
business automation programs
підхід до навчання бакалаврів
кейс-проєкти
багатокритеріальний вибір
управління змістом освітнього процесу
програми автоматизації бізнесів
 
Description У статті запропоновано, проаналізовано та систематизовано підхід до навчання бакалаврів з використанням кейс-проєктів, що містять розв’язання (вирішення) індивідуальних соціальних та бізнес-ситуацій, спрямованих на формування загальної системи знань і вмінь студентів, опанування необхідних компетентностей і результатів навчання. Окрему увагу приділено роботі зі стейкхолдерами, а саме: систематизовано врахування висунутих вимог, безпосередньо враховано вимоги (побажання), запропонована оцінка продуктивності співпраці, здійснена селекція рекомендованих програм автоматизації бізнесу та безпосередньо впроваджено в освітній процес запропоновані стейкхолдерами новації у вигляді кейс-проєктів, вирішених у BAS КУП (комплексне управління підприємством). Визначення найбільш ефективного стейкхолдера та відповідного рекомендованого програмного забезпечення здійснюється вирішенням багатокритеріальної задачі аналізу доцільності модифікації існуючого процесу навчання методом аналізу ієрархій. Для стратегічного рівня запропоновані критерії оцінки ефективності і порівняння стейкхолдерів, структуровано процес взаємодії стейкхолдерів із закладом вищої освіти у вигляді діаграми бізнес процесів в нотації BPMN. Створено та досліджено критерії оцінки ефективності взаємодії та порівняння стейкхолдерів та методику визначення програмного продукту для впровадження в освітній процес. Розроблено та протестовано комплекс програмного забезпеченні для вирішення означених задач, перевірено адекватність отриманих результатів на контрольній виборці, проаналізовано отримані результати. На ситуаційному рівні керування процесом впровадження в освітній процес визначеної на стратегічному рівні системи автоматизації бізнесу було розроблено та впроваджено виконання індивідуальних кейс-проєктів для двох освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Збільшення якісного рівня опанування дисципліни підтверджує доцільність запропонованого підходу використання кейс-проєктів до навчання бакалаврів у рекомендованій стейкхолдерами системі автоматизації бізнесу та забезпечує майже 100 % коефіцієнт працевлаштування випускників зазначених освітніх програм за фахом, що своєю чергою суттєво впливає на розмір бюджетного фінансування закладу вищої освіти.
The article proposes, analyzes and systematizes the approach to the education of bachelors using case projects, which include solving (resolving) individual social and business situations, aimed at forming the general system of knowledge and skills of students, mastering the necessary competencies and learning outcomes. Particular attention was paid to working with stakeholders, namely: taking into account the requirements was systematized, requirements (wishes) were directly taken into account, an assessment of the productivity of cooperation was proposed, a selection of recommended business automation programs was carried out, and innovations proposed by stakeholders were directly implemented in the educational process in the form of case projects, resolved in BAS KUP. The determination of the most effective stakeholder and the corresponding recommended software is carried out by solving the multi-criteria problem of analyzing the feasibility of modifying the existing learning process using the method of hierarchy analysis. For the strategic level, criteria for assessing efficiency and comparing stakeholders are proposed, and the process of stakeholder interaction with a higher education institution is structured in the form of a business process diagram in BPMN notation. The criteria for evaluating the effectiveness of interaction and comparing stakeholders and the methodology for defining a software product for implementation in the educational process were created and researched. A set of software for solving the specified problems was developed and tested, the adequacy of the obtained results was checked on a control sample, and the obtained results were analyzed. At the situational level of managing the process of introducing the business automation system defined at the strategic level into the educational process, individual case projects were developed and implemented for two educational and professional training programs for students of the first (bachelor) level of higher education. The increase in the qualitative level of mastery of the discipline confirms the feasibility of the proposed approach of using case projects to the training of bachelors in the business automation system recommended by the stakeholders and ensures an almost 100% employment rate of graduates of the specified educational programs by specialty, which in turn significantly affects the amount of budgetary funding of the higher education institution.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2025-02-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5745
10.33407/itlt.v105i1.5745
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 105 No. 1 (2025): ; 103-124
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 105 № 1 (2025): ; 103-124
2076-8184
10.33407/itlt.v105i1
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5745/2354
 
Rights Copyright (c) 2025 Viktoria Smolij, Natan Smolij
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0