Формування дослідницьких компетентностей учнів з географії як наукова проблема
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744710/
https://mans.edu.pl/fcp/iOEUfFzs9BjEkLTg1Y1BSe0N_YAVTHwIIOgIaTAIABCRvRQMEOjBBaHICPXNtSBk6PjIyBV4RBDYnD1cYTk8cOjYCEg/2/public/wydawnictwa/monografia_lomza-kijow_2024_compressed.pdf#nameddest=2-7 |
|
Title |
Формування дослідницьких компетентностей учнів з географії як наукова проблема
Formation of research competencies of students in geography as a scientific problem Kształtowanie kompetencji badawczych studentów w zakresie geografii jako problemu naukowego |
|
Creator |
Яценко, Володимир Сергійович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography |
|
Description |
Формування дослідницьких компетентностей учнів з географії як наукова проблема розглядається у контексті освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення України з інтеграцією в європейську спільноту. Для учнів базових закладів загальної середньої освіти важливо навчитися виявляти дослідницькі проблеми, вивчати природу самостійно чи в групі, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, презентувати результати роботи. Шкільна географічна освіта допомагає поглибити розуміння сучасних викликів або ризиків, як зміни клімату, управління водними ресурсами, продовольчою безпекою, пошуку нових джерел енергії, нераціонального використання природних ресурсів та урбанізації. У роботі здійснено класифікацію дослідницьких компетентностей учнів з прикладної (практичної) сторони даної компоненти, як уміння вимірювати, фіксувати результати, оцінювання точності вимірювань, групувати об’єкти, явища або процеси, пояснювати їх, використовувати наукові знання для розв’язання проблем. Науковою новизною є включення в методику формування дослідницьких компетентностей учнів з географії ознайомлення здобувачів освіти із групою критично важливих мінералів енергетичного переходу, що є вкрай важливою методологічною проблематикою навчання географії у повоєнному відновленні України. The formation of students' research competencies in geography as a scientific problem is considered in the context of the educational process in wartime and post-war reconstruction of Ukraine with integration into the European community. For students of basic secondary education institutions, it is important to learn to identify research problems, study nature independently or in a group, establish cause-and-effect relationships, and present the results of their work. School geography education helps to deepen the understanding of modern challenges or risks, such as climate change, water resource management, food security, the search for new energy sources, irrational use of natural resources, and urbanization. The paper classifies students' research competencies from the applied (practical) side of this component, such as the ability to measure, record results, assess the accuracy of measurements, group objects, phenomena, or processes, explain them, and use scientific knowledge to solve problems. A scientific novelty is the inclusion in the methodology for forming research competencies of students in geography of familiarizing students with a group of critically important minerals of the energy transition, which is an extremely important methodological issue in teaching geography in the post-war reconstruction of Ukraine. Kształtowanie kompetencji badawczych studentów w zakresie geografii jako problemu naukowego rozpatrywane jest w kontekście procesu edukacyjnego w czasie wojny i powojennej odbudowy Ukrainy wraz z integracją ze wspólnotą europejską. Ważne jest, aby uczniowie szkół średnich nauczyli się identyfikować problemy badawcze, badać przyrodę samodzielnie lub w grupie, ustalać związki przyczynowo-skutkowe i prezentować wyniki swojej pracy. Edukacja geograficzna w szkole pomaga pogłębić zrozumienie współczesnych wyzwań i zagrożeń, takich jak zmiany klimatu, gospodarka wodna, bezpieczeństwo żywnościowe, poszukiwanie nowych źródeł energii, nieracjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych i urbanizacja. Praca klasyfikuje kompetencje badawcze studentów od strony stosowanej (praktycznej), takie jak umiejętność dokonywania pomiarów, rejestrowania wyników, oceny dokładności pomiarów, grupowania obiektów, zjawisk lub procesów, wyjaśniania ich oraz wykorzystywania wiedzy naukowej do rozwiązywania problemów. Nowością naukową jest włączenie do metodyki kształtowania kompetencji badawczych studentów geografii zapoznania ich z grupą minerałów o krytycznym znaczeniu dla transformacji energetycznej, co stanowi niezwykle istotne zagadnienie metodyczne w nauczaniu geografii w okresie powojennej odbudowy Ukrainy. |
|
Publisher |
Wydawnictwo: MANS w Łomży
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744710/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%2037.014.5_%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%92%D0%A1_%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2.pdf
Яценко, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0002-7948-2983 <http://orcid.org/0000-0002-7948-2983>) (2024) Formation of research competencies of students in geography as a scientific problem . Wydawnictwo: MANS w Łomży, m. Łomża, Polska - m. Kijów, Ukraina, pp. 141-149. ISBN 978-83-972595-5-3 |
|