Навчальні втрати учнів базової середньої школи та механізми їх подолання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744570/
https://mans.edu.pl/fcp/iOEUfFzs9BjEkLTg1Y1BSe0N_YAVTHwIIOgIaTAIABCRvRQMEOjBBaHICPXNtSBk6PjIyBV4RBDYnD1cYTk8cOjYCEg/2/public/wydawnictwa/monografia_lomza-kijow_2024_compressed.pdf#nameddest=3-3 10.32405/mono-lomza-kyiv-2024-3-3 |
|
Title |
Навчальні втрати учнів базової середньої школи та механізми їх подолання
Educational losses of basic secondary school students and mechanisms for overcoming them Straty edukacyjne uczniów szkół ponadgimnazjalnych i mechanizmy ich przezwyciężania |
|
Creator |
Алєксєєнко, Т.Ф.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Це авторський розділ колективної монографії, виданої в країні ЄС мовами ЄС. У ньому розкриваються особливості навчальних втрат учнів загальноосвітніх закладів середньої освіти України (рівень базової середньої освіти) на третьому році війни - у 2024 році, досліджені поза тестовими методиками за авторським комплексним діагностичним інструментарієм, розробленим з використанням сучасних цифрових технологій, яким було охоплено 105 646 респондентів (директорів шкіл, вчителів, учнів, їхніх батьків). На підставі об'єктивних даних запропоновано авторську класифікацію навчальних втрат учнів 5-9 класів, визначено механізми їх розвитку та запропоновано 10 основних механізмів їх подолання, розкрито їх сутнісний зміст.
This is the author's section of a collective monograph published in an EU country in EU languages. It reveals the features of educational losses of students of secondary general education institutions of Ukraine (level of basic secondary education) in the third year of the war - in 2024, studied outside the test methods using the author's comprehensive diagnostic tools using modern digital technologies, which covered 105,646 respondents (school principals, teachers, students, their parents). Based on objective data, the author's classification of educational losses of students in grades 5-9 is proposed, the mechanisms of their development are determined and 10 main mechanisms for overcoming them are proposed, their essential content is revealed. Jest to część autorska monografii zbiorowej opublikowanej w jednym z krajów UE w językach UE. W artykule przedstawiono charakterystykę strat edukacyjnych uczniów szkół średnich Ukrainy (poziom wykształcenia średniego zasadniczego) w trzecim roku wojny - w 2024 r., badanych poza metodami testowymi, przy wykorzystaniu autorskiego kompleksowego zestawu narzędzi diagnostycznych, opracowanego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych, którym objęto 105 646 respondentów (dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów, ich rodziców). Na podstawie obiektywnych danych zaproponowano autorską klasyfikację braków w uczeniu się uczniów klas 5-9, określono mechanizmy ich powstawania, zaproponowano 10 głównych mechanizmów ich przezwyciężania i ujawniono ich istotną treść. |
|
Publisher |
Wydawnictwo: MANS w Łomży
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744570/1/monografia_lomza-kijow_2024_%20c204-220.pdf
Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2024) Educational losses of basic secondary school students and mechanisms for overcoming them . Wydawnictwo: MANS w Łomży, m. Łomża, Polska - m. Kijów, Ukraina, pp. 204-219. ISBN 978-83-972595-5-3 10.32405/mono-lomza-kyiv-2024-3-3 |
|