Record Details

Проектування відкритого інформаційного освітнього середовища закладів вищої освіти з урахуванням ресурсної ієрархії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741191/
http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/435
10.30525/978-9934-26-405-4-8
 
Title Проектування відкритого інформаційного освітнього середовища закладів вищої освіти з урахуванням ресурсної ієрархії
Designing an Open Informational Educational Environment of Institutions of Higher Education Taking into Account the Resource Hierarchy
 
Creator Гуралюк, А.Г.
Терентьєва, Н.О.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Зазначено, що масове впровадження ІКТ в різні сфери людського життя спричинило якісний стрибок у процесах їх інтеграції в освітні практики і зумовило цифровізацію освіти, яка є складним комплексом заходів, що здійснює вплив на весь освітній процес і забезпечує вирішення багатоаспектної задачі – підвищення якості освітнього процесу. Цифровізація є складовою частиною більш загального процесу – цифрової трансформації і стає провідною організаційно-педагогічною умовою в усіх ланках системи освіти.
Представлено тлумачення понять «інформаційне освітнє середовище» та «відкрите інформаційне освітнє середовище».
Наголошено на освітніх ресурсів у двох аспектах: типи ресурсів та ресурсні носії.
Типи аналізованих ресурсів можуть включати програмне забезпечення, статті та монографії; курси; контакти та наставництво; анімації; демонстрації; симуляції; та ігри. Передбачувані носії ресурсів можуть включати ресурси, включені до інформаційних та комунікаційних технологій, таких як веб-сторінки та інтернет-послуги; Інтернет; відеоконференцію; CD-ROM; матеріали на паперовій основі; радіо; телебачення; супутник; і багато іншого.
Сукупність ресурсів, задіяних у певному закладі освіти, розглядається у вигляді певної онтології. O = , де X кінцева множина концептів (у разі заснування вищої освіти – ресурсів, як внутрішніх, так і зовнішніх) заданої предметної галузі – освітнього процесу закладу; R – кінцева множина відносин між цими концептами, F – кінцева множина функцій інтерпретації, визначених на концептах та відносинах.
It is noted that the massive introduction of ICTs into various spheres of human life has led to a qualitative leap in the processes of their integration into educational practices and has led to the digitalisation of education, which is a complex set of measures that affects the entire educational process and provides a solution to the multidimensional task of improving the quality of the educational process. Organizationally and pedagogically, digitalization is a leading condition across all parts of the education system, as it is an integral part of digital transformation.
The article presents the interpretation of the concepts of ‘information educational environment’ and ‘open information educational environment’.
The focus is on educational resources in two areas: the types of resources and the carriers of resources.
Software, articles, and monographs, courses, contacts, and mentoring, animations, demonstrations, simulations, and games are some of the resources that can be analyzed. The envisaged resource media may include resources incorporated into information and communication technologies, such as web pages and internet services; the Internet; videoconferencing; CD-ROM; paper-based materials; radio; television; satellite; and many more.
The set of resources used in a particular educational institution is considered in the form of a certain ontology. O = , where X is a finite set of concepts (in the case of higher education - resources, both internal and external) of a given subject area - the educational process of the institution; R is a finite set of relations between these concepts, F is a finite set of interpretation functions defined on concepts and relations.
 
Publisher “Baltija Publishing”
 
Date 2024
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format image
text
 
Language en
uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741191/3/Modern_educational_strategies_435_cover.png
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741191/8/Guraliuk_A.G.%2CTerentyeva_N.O._435-Chapter%20Manuscript.pdf
Гуралюк, А.Г. (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>) and Терентьєва, Н.О. (orcid.org/0000-0002-3238-1608 <http://orcid.org/0000-0002-3238-1608>) (2024) Designing an Open Informational Educational Environment of Institutions of Higher Education Taking into Account the Resource Hierarchy . “Baltija Publishing”, Riga, Latvia, pp. 118-131. ISBN 978-9934-26-405-4
10.30525/978-9934-26-405-4-8