Record Details

Екологічні цінності здобувачів освіти: сутність, зміст, особливості формування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744554/
http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/19008
10.52058/2786-4952-2025-1(47)-1196-1207
 
Title Екологічні цінності здобувачів освіти: сутність, зміст, особливості формування
Environmental values of educational students: essence, content, features of formation
 
Creator Толочко, С.В.
Васюк, О.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті здійснено аналіз сутності, змісту та особливостей формування екологічних цінностей здобувачів освіти, зокрема соціономічних професій. У статті розглядаються теоретико-методологічні основи цього процесу, визначаються ключові чинники, що впливають на розвиток екологічної свідомості, а також пропонуються практичні рекомендації для педагогів щодо ефективного впровадження екологічних цінностей в освітній процес. Означено, що термін «екологічні цінності» нами визначається як система особистісних переконань, установок і мотивів, спрямованих на усвідомлення значущості природи, відповідальність за її збереження та активну участь у вирішенні екологічних проблем. Доведено, що зміст екологічних цінностей охоплює знання, ставлення та поведінкові прояви, що забезпечують гармонійні стосунки між людиною та природою. Виокремлено когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий компоненти екологічних цінностей студентів соціономічних професій. До основних особливостей процесу формування екологічних цінностей здобувачів освіти нами віднесено професійну спрямованість, використання інноваційних методів навчання, аксіологічний підхід, соціокультурний контекст. Установлено, що цінності формуються на перетині кількох методологічних підходів: аксіологічного, культурологічного, компетентнісного, психологічного. До особливостей формування екологічних цінностей у студентів соціономічних професій віднесено професійну орієнтацію на роботу з людьми, ціннісну складову навчання, мультидисциплінарний підхід, психологічні особливості здобувачів освіти, використання інтерактивних технологій навчання. Розроблено рекомендації для ефективного впровадження екологічних цінностей в освітньо-виховний процес закладів освіти, що стосуються, зокрема, інтеграції екологічного контенту в навчальні дисципліни, залучення до волонтерських екологічних проектів, організації екологічних тренінгів і семінарів, упровадження цифрових технологій, використання інтерактивних методів навчання, екологічний моніторинг, формування мотивації, педагогічний приклад.
The article analyzes the essence, content and peculiarities of the formation of environmental values of students, in particular, socio-economic professions. The article discusses the theoretical and methodological foundations of this process, identifies the key factors influencing the development of environmental awareness, and offers practical recommendations for teachers on the effective implementation of environmental values in the educational process. It is noted that the term "environmental values" is defined as a system of personal beliefs, attitudes and motives aimed at realizing the importance of nature, responsibility for its preservation and active participation in solving environmental problems. It is proved that the content of environmental values includes knowledge, attitudes and behavioral manifestations that ensure harmonious relations between humans and nature. The cognitive, emotional, value and behavioral components of environmental values of students of socio-economic professions are distinguished. The main features of the process of forming the environmental values of students include professional orientation, the use of innovative teaching methods, an axiological approach, and a socio-cultural context. It has been established that values are formed at the intersection of several methodological approaches: axiological, cultural, competence, and psychological. The peculiarities of the formation of environmental values in students of socio-economic professions include professional orientation to work with people, the value component of learning, a multidisciplinary approach, psychological characteristics of students, and the use of interactive learning technologies. Recommendations for the effective implementation of environmental values in the educational process of educational institutions have been developed, in particular, the integration of environmental content into academic disciplines, involvement in volunteer environmental projects, organization of environmental trainings and seminars, introduction of digital technologies, use of interactive teaching methods, environmental monitoring, motivation, and pedagogical example.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2025
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744554/2/19008-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-20684-1-10-20250201.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) and Васюк, О.В. (orcid.org/0000-0003-0926-7599 <http://orcid.org/0000-0003-0926-7599>) (2025) Environmental values of educational students: essence, content, features of formation «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)», 1 (47). pp. 1196-2007. ISSN 2786-4952
10.52058/2786-4952-2025-1(47)-1196-1207