Навчання в умовах війни: перспективи навчального поступу молодших школярів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744538/
https://mans.edu.pl/fcp/iOEUfFzs9BjEkLTg1Y1BSe0N_YAVTHwIIOgIaTAIABCRvRQMEOjBBaHICPXNtSBk6PjIyBV4RBDYnD1cYTk8cOjYCEg/2/public/wydawnictwa/monografia_lomza-kijow_2024_compressed.pdf#nameddest=3-2 https://doi.org/10.32405/mono-lomza-kyiv-2024-3-2 |
|
Title |
Навчання в умовах війни: перспективи навчального поступу молодших школярів
Training in War Conditions: Prospects of Educational Progress of Younger School Students Uczenie się w czasie wojny: perspektywy postępów edukacyjnych młodszych uczniów |
|
Creator |
Петрук, Оксана Миколаївна
Алєксєєнко, Т.Ф. Барановська, Олена Володимирівна Ліпчевська, Інна Леонідівна Павлова, Тетяна Сергіївна |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
В публікації розкрито проблему навчальних втрат молодших школярів з огляду на їх визначальний вплив на академічні перспективи учнів під час здобуття базової середньої освіти. Представлено результати масштабного дослідження, проведеного у квітні-травні 2024 року. Доведено важливість формування в молодших школярів функційної грамотності, інформаційно-комунікаційної компетентності й уміння (самостійно) вчитися. Саме ці складові початкової освіти є фундаментом, на якому будується результативне навчання молодших школярів в умовах війни. Вони є необхідною умовою збереження перспективності між початковою та базовою середньою освітою, сприяють майбутнім досягненням учнів і їхній готовності до подолання освітніх викликів, а також є основою для навчального поступу учнів у 5–6 класах і в процесі подальшої освіти, важливою передумовою формування ключових і предметних компетентностей здобувачів для їхнього успішного навчання упродовж усього життя.
The publication reveals the problem of learning losses of junior schoolchildren in view of their decisive impact on the academic prospects of students in the process of obtaining basic secondary education. The results of a large-scale study conducted in April-May 2024 are presented. The importance of developing functional literacy, information and communication competence, and the ability to learn (independently) in primary school students is proved. These components of primary education are the foundation on which the effective education of junior schoolchildren in wartime is built. They are a prerequisite for maintaining the continuity between primary and basic secondary education, contribute to the future achievements of students and their readiness to overcome educational challenges, and are the basis for students' progress in grades 5-6 and in further education, an important prerequisite for the formation of key and subject competencies for successful lifelong learning. Publikacja ukazuje problem strat w uczeniu się młodzieży gimnazjalnej w kontekście ich decydującego wpływu na perspektywy akademickie uczniów w procesie zdobywania podstawowego wykształcenia średniego. Przedstawiono wyniki zakrojonego na szeroką skalę badania przeprowadzonego w kwietniu-maju 2024 roku. Udowodniono znaczenie rozwijania umiejętności funkcjonalnych, kompetencji informacyjnych i komunikacyjnych oraz umiejętności uczenia się (niezależnie) u uczniów szkół podstawowych. Te elementy edukacji podstawowej stanowią fundament, na którym budowana jest efektywna edukacja dzieci w wieku gimnazjalnym w czasie wojny. Są one warunkiem zachowania ciągłości między szkołą podstawową a podstawową szkołą średnią, przyczyniają się do przyszłych osiągnięć uczniów i ich gotowości do pokonywania wyzwań edukacyjnych oraz są podstawą postępów uczniów w klasach 5-6 i w dalszej edukacji, co jest ważnym warunkiem wstępnym kształtowania kompetencji kluczowych i przedmiotowych dla skutecznego uczenia się przez całe życie. |
|
Publisher |
MANS w Łomży
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744538/1/monografia_lomza-kijow_2024_compressed_%D1%81.189-204.pdf
Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>), Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>), Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>), Ліпчевська, Інна Леонідівна (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) and Павлова, Тетяна Сергіївна (orcid.org/0000-0003-2388-6636 <http://orcid.org/0000-0003-2388-6636>) (2024) Training in War Conditions: Prospects of Educational Progress of Younger School Students . MANS w Łomży, m. Łomża, Polska - m. Kijów, Ukraina, pp. 188-203. ISBN 978-83-972595-5-3 https://doi.org/10.32405/mono-lomza-kyiv-2024-3-2 |
|