Використання ігрових технологій під час вивчення курсу «Комп’ютерні мережі» у закладах вищої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744537/
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740555/ |
|
Title |
Використання ігрових технологій під час вивчення курсу «Комп’ютерні мережі» у закладах вищої освіти
The use of gaming technologies when studying the course "Сomputer networks" in higher education institutions |
|
Creator |
Вербовецький, Дмитро Володимирович
|
|
Subject |
004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 37.02 General questions of didactics and method 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті досліджено використання ігрових платформ для навчання комп’ютерних мереж у підготовці майбутніх бакалаврів інформатики. Розглянуто переваги інтерактивного навчання, що сприяє підвищенню мотивації студентів та ефективності засвоєння матеріалу. Проаналізовано методи навчання, включаючи симулятори мереж, інтерактивні ігри, тренувальні платформи, командні змагання та рольові ігри. Детально розглянуто можливості таких платформ, як Cisco Packet Tracer, Wireshark, NetSim та NetWars, їхні функціональні особливості та потенційний вплив на формування професійних компетентностей студентів. Висвітлено ключові аспекти практичного застосування цих інструментів у навчальному процесі. Зроблено висновки щодо доцільності використання ігрових платформ у підготовці фахівців з комп’ютерних мереж та їхньої ролі у забезпеченні набуття практичних навичок, необхідних для професійної діяльності.
The article examines the use of gaming platforms for teaching computer networks in the training of future bachelors of computer science. The advantages of interactive learning, which helps to increase student motivation and the effectiveness of learning, are considered. Learning methods are analyzed, including network simulators, interactive games, training platforms, team competitions and role-playing games. The capabilities of such platforms as Cisco Packet Tracer, Wireshark, NetSim and NetWars, their functional features and potential impact on the formation of students' professional competencies are considered in detail. The key aspects of the practical application of these tools in the educational process are highlighted. Conclusions are drawn regarding the feasibility of using gaming platforms in the training of computer network specialists and their role in ensuring the acquisition of practical skills necessary for professional activity. |
|
Publisher |
ТНПУ ім. В. Гнатюка
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744537/1/%D0%92%D0%98%D0%9A%D0%9E%D0%A0%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%86%D0%93%D0%A0%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A5%20%D0%A2%D0%95%D0%A5%D0%9D%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%99%20%D0%9F%D0%86%D0%94%20%D0%A7%D0%90%D0%A1%20%D0%92%D0%98%D0%92%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9A%D0%A3%D0%A0%D0%A1%D0%A3%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D1%8E%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%20%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D1%96%20%D0%A3%20%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A5%20%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98.pdf
- Вербовецький, Дмитро Володимирович (orcid.org/0000-0002-4716-9968 <http://orcid.org/0000-0002-4716-9968>) (2024) The use of gaming technologies when studying the course "Сomputer networks" in higher education institutions In: Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали XIІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Тернопіль, 5 квітня, 2024 р. . ТНПУ ім. В. Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, pp. 222-225. |
|