Візуальна компетентність як концепт громадянської та історичної освітньої галузі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744522/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/752 10.32405/2411-1309-2024-33-153-161 |
|
Title |
Візуальна компетентність як концепт громадянської та історичної освітньої галузі
Visual competency as a concept in the civic and historical education |
|
Creator |
Малієнко, Юлія Борисівна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 93/94 History |
|
Description |
У статті розкрито поняття «візуальна компетентність», обґрунтовано актуальність її формування в учнів / учениць загальноосвітніх шкіл. Поняття «візуальна компетентність» розглянуто в контексті громадянської та історичної освітньої галузі, схарактеризовано як поліфункціональне, інтегративне поняття-концепт, що акумулює різні освітні показники і методики. Зазначено, що візуальна компетентність – це здатність учнів / учениць використовувати візуальну інформацію для того, щоб пізнавати, осмислювати, унаочнювати минуле / сучасність / зв’язок між ними та набувати особистісні практики, засновані на знаннях, уміннях, ціннісних орієнтирах і досвіді. Пізнання дитиною багатовимірності історії, формування в неї візуальної компетентності модифікуються в освітню синтезу, що в ній взаємодіють міждисциплінарні уміння та когнітивна, емоційна і психомоторна діяльність дитини. Авторкою проведено порівняльний аналіз структурних одиниць візуальної компетентності, запропонованих українськими й зарубіжними вченими, який засвідчив суголосність основних компетентнісних ідей: активна, інтерактивна, дослідницька діяльність учнів / учениць, розвиток умінь, самостійність, комунікативність. Згідно з Державним стандартом базової середньої освіти вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у громадянській та історичній освітній галузі визначено на основі компетентнісного підходу. Відповідно до цього у статті розроблено шляхи формування візуальної компетентності в особистості. Обраний авторкою компетентнісний вимір візуалізації дає змогу розкрити її потенціал у контексті вимог Державного стандарту базової середньої освіти (далі – ДСБСО), НУШ, нового етапу підручникотворення. На думку дослідниці, брак візуальних освітніх студій увиразнив необхідність створення нового науково-методичного ресурсу для ефективного формування в учнів / учениць візуальної компетентності засобами історико-громадянознавчих предметів і курсів.
This article explores the concept of "visual competency" and substantiates the importance of its development among students in secondary schools. The term "visual competency" is examined within the context of civic and historical education and is characterized as a multifunctional, integrative concept that accumulates various educational indicators and methodologies. It is noted that visual competency is the students' ability to use visual information to comprehend, conceptualize, and visualize the past, the present, and their interconnection, while acquiring personal practices based on knowledge, skills, value orientations, and experience. Children’s understanding of the multidimensionality of history and the development of their visual competence are transformed into an educational synthesis, which integrates interdisciplinary skills and the child’s cognitive, emotional, and psychomotor activities. The author conducts a comparative analysis of the structural components of visual competency proposed by Ukrainian and foreign researchers, revealing consonance in key competency-based ideas: active, interactive, and research activities of students, skill development, independence, and communicative abilities. According to the State Standard for Basic Secondary Education, the mandatory learning outcomes in civic and historical education are defined through a competency-based approach. In this context, the article outlines pathways for the development of visual competence in students. The author's chosen competency-based dimension of visualization reveals its potential within the requirements of the State Standard for Basic Secondary Education, the New Ukrainian School (NUS) initiative, and the new stage of textbook creation. The researcher highlights the lack of visual educational studies, emphasizing the need for new scientific and methodological resources to effectively foster visual competency in students through history and civic studies. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744522/1/%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_33_%282024%29.pdf
- Малієнко, Юлія Борисівна (orcid.org/0000-0002-7124-8236 <http://orcid.org/0000-0002-7124-8236>) (2024) Visual competency as a concept in the civic and historical education Проблеми сучасного підручника (33). pp. 153-161. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-33-153-161 |
|