Взаєморозуміння у батьківсько‐дитячих стосунках та освітньої успішності учнів: аналіз зарубіжних досліджень
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744513/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/23_52_2023/social/Bulletin_23_52_Social_and_behavioral_sciences_Chystiak.pdf 10.58442/2522-9931-2023-23(52)-88-102 |
|
Title |
Взаєморозуміння у батьківсько‐дитячих стосунках та освітньої успішності учнів: аналіз зарубіжних досліджень
Mutual understanding in parent‐child relationships and academic success of students: analysis of foreign research |
|
Creator |
Чистяк, Ольга
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті розглянуто поняття «взаєморозуміння у батьківсько‐дитячих стосунках» як умову та механізм збереження безпеки дитини та підтримки освітньої успішності дитини‐школяра, що особливо постає важливим в умовах навчання дитини під час війни. На основі трактування базових понять дослідження («спілкування», «взаєморозуміння» та «освітня успішність» дітей у школі) стверджується важливість уважного ставлення дослідників до термінології, як такої, що створює координати локалізації дослідницького поля. У статті проаналізовані здобутки відібраних 25 статей, опублікованих у наукових журналах психологічного профілю, збір яких здійснювався на основі пошукових системи інтернет‐простору. Виокремлено основні дослідницькі лінії статистично значущих взаємозв’язків: 1) між освітньою успішністю дітей у школі, показником включеності батьків у життя дітей, кількістю та якістю спілкування батьків з дітьми і обсягом тематики спілкування пов’язаної із освітньою успішністю та шкільним життям; 2) обумовленість вище названих взаємозв’язків різними модераторами, якими можуть вступати: сімейний статус батьків, їхній освітній рівень, вік дітей та форма міжособистісного контакту; 3) особливостей трактування самооцінки дитини та її потреби у допомозі батьків під час шкільного навчання. На основі аналізу зарубіжних досліджень стверджується потреба дитини у допомозі під час шкільного навчання як ознака самого процесу навчання, а не як індикатор ймовірної неуспішності. Доводиться, що соціальне середовище (наразі сімейне) а також включеність батьків в освіту дітей окреслює шанси формування у дитини потреби в опануванні глибинних рівнів освіти, що за певних умов може виступати як обмеженнями, так і можливостями. Визначено, що у вивченні освітньої успішн оості дітей зарубіжні дослідники розмежовують три сфери її презентацій: школу, дім та академічну соціалізацію.
The article examines the concept of "mutual understanding in parent‐child relationships" as a condition and mechanism for maintaining the child's safety and supporting the academic success of a schoolchild, which is especially important in the conditions of a child's education during wartime. Based on the interpretation of the basic concepts of research ("communication", "mutual understanding" and "academic success" of children at school), the importance of careful attitude of researchers to terminology, which creates the coordinates of the localization of the research field, is asserted. The article analyzes the achievements of selected 25 articles published in scientific journals of the psychological profile, which were collected on the basis of Internet search engines. The main research lines of statistically significant interrelationships are highlighted: 1) between children's academic performance at school, the indicator of parents' involvement in children's lives, the amount and quality of communication between parents and children, and the volume of communication topics related to educational success and school life; 2) conditioning of the above‐mentioned relationships by various moderators, which may include: family status of parents, their educational level, children's age and form of interpersonal contact; 3) peculiarities of interpretation of the child's self‐esteem and his need for help from parents during schooling. Based on the analysis of foreign studies, the child's need for help during schooling is asserted as a sign of the learning process itself, and not as an indicator of probable failure. It is proven that the social environment (currently family) as well as the involvement of parents in children's education outlines the chances of forming a child's need to master deep levels of education, which under certain conditions can act as both limitations and opportunities. It was determined that in the study of children's academic success, foreign researchers distinguish three areas of its presentations: school, home and academic socialization. |
|
Publisher |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744513/1/Bulletin_23_52_Social_and_behavioral_sciences_Chystiak.pdf
- Чистяк, Ольга (orcid.org/0000‐0003‐4583‐4933 <http://orcid.org/0000‐0003‐4583‐4933>) (2023) Mutual understanding in parent‐child relationships and academic success of students: analysis of foreign research Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 23 (52). pp. 88-102. ISSN 2522‐9931 10.58442/2522-9931-2023-23(52)-88-102 |
|