Світочі української методики навчання фізики: ідеї розвитку шкільної фізичної освіти та сучасного підручникотворення у науковій спадщині професора Є.В. Коршака
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744501/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/767 10.32405/2411-1309-2024-33-68-76 |
|
Title |
Світочі української методики навчання фізики: ідеї розвитку шкільної фізичної освіти та сучасного підручникотворення у науковій спадщині професора Є.В. Коршака
The Luminaries of Ukrainian Teaching Metodology: Ideas of the Development of School Physical Education and Modern Textbook Creation in the Scientific Heritage of Professor E.V. Korshak |
|
Creator |
Головко, Микола Васильович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 53 Physics 92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
У статті проаналізовано ідеї розвитку шкільної фізичної освіти та сучасного підручникотворення у творчій науковій спадщині видатного українського вченого, методиста-фізика, вчителя, професора Є.В. Коршака. Досліджено, що в науковому доробку видатного вченого чільне місце займає ідея удосконалення навчального експерименту як фундаментального складника шкільної фізичної освіти, чинника забезпечення її якості, основи інноваційних методичних систем навчання фізики. Показано перспективність розроблених методистом підходів щодо розширення дидактичних функцій шкільного фізичного експерименту, застосування принципу диференціації у процесі його реалізації та різнорівневих експериментальних завдань, оптимального та науково обґрунтованого поєднання з іншими дидактичними засобами, зокрема, інформаційно-комунікаційними. Відзначено роль ученого в розробленні процедур стандартизації змісту шкільної фізичної освіти, освітніх стандартів, навчальних програм з фізики та актуальності підходів щодо його трансформації на засадах особистісно орієнтованого та розвивального навчання для Нової української школи. Акцентовано увагу на визначальному внеску Є.В. Коршака як автора декількох поколінь інноваційних навчальних книжок фізика для здобувачів загальної середньої освіти у розвиток сучасного підручникотворення та перспективах використання досвіду створення функціонального дидактичного забезпечення освітнього процесу з фізики в сучасних умовах. Визначено доцільність здійснення подальших історико-методичних досліджень науково-педагогічної творчої діяльності професора Є.В. Коршака та їх уведення до наукового обігу теорії і методики навчання фізики та освітньої практики. The article analyzes the ideas for the development of school physics education and contemporary textbook creation in the scholarly legacy of the prominent Ukrainian scientist, physics methodologist, teacher, and professor Yevhen V. Korshak. The study highlights that a central focus of Professor Korshak’s scientific contributions is the enhancement of the educational experiment as a fundamental component of school physics education, a factor ensuring its quality, and the basis for innovative methodological systems of teaching physics. The prospects of the approaches developed by the methodologist are demonstrated, including the expansion of the didactic functions of school physics experiments, the application of the differentiation principle during their implementation, the use of multi-level experimental tasks, and the optimal and scientifically grounded combination of experiments with other didactic tools, particularly information and communication technologies. The scientist’s role in the development of procedures for standardizing the content of school physics education, educational standards, and physics curricula is noted, as well as the relevance of his approaches to transforming education based on the principles of learner-centered and developmental learning for the New Ukrainian School. The article emphasizes the significant contribution of Yevhen V. Korshak, as the author of several generations of innovative physics textbooks for secondary school students, to the development of modern textbook creation. It also examines the prospects of leveraging his experience in creating functional didactic support for the educational process in physics under contemporary conditions. The necessity of conducting further historical-methodological research into the scientific and pedagogical work of Professor Yevhen V. Korshak and integrating these findings into the scientific discourse of the theory and methodology of teaching physics and educational practice is outlined. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744501/1/Holovko_PSP_2024.pdf
- Головко, Микола Васильович (orcid.org/0000-0002-8634-591X <http://orcid.org/0000-0002-8634-591X>) (2024) The Luminaries of Ukrainian Teaching Metodology: Ideas of the Development of School Physical Education and Modern Textbook Creation in the Scientific Heritage of Professor E.V. Korshak Проблеми сучасного підручника (33). pp. 68-76. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-33-68-76 |
|