Дидактичні функції шкільного підручника у формуванні читацької компетентності старшокласників як чинник успішної самореалізації в сучасному суспільстві
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744489/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/758 10.32405/2411-1309-2024-33-6-22 |
|
Title |
Дидактичні функції шкільного підручника у формуванні читацької компетентності старшокласників як чинник успішної самореалізації в сучасному суспільстві
Didactic possibilities of the school textbook in forming the reading competence of high school students as a basis for successful self-realization in modern society |
|
Creator |
Барановська, Олена Володимирівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему впливу рівня сформованості читацької компетентності старшокласників на ймовірність досягнення ними реальних життєвих та навчальних цілей. Розглянуто можливості підручника як «компаса навчання», здатного націлити старшокласників на формування життєвої траєкторії з розумінням вимог та можливостей оточуючого середовища. Зауважено, що актуальність проблеми для українського суспільства стає очевидною на тлі світової тенденції згасання культури читання, зниження рівня читацької грамотності в цілому та критичного аналізу великого потоку інформації різної якості. Розглянуто міжнародний досвід сформованості наскрізних умінь та читацької грамотності старшокласників. Аналіз й узагальнення здобутків педагогіки і педагогічної психології дозволив зробити припущення, що знижений рівень читацької компетентності у старшокласників негативно впливає на їх здатність досягати успіху в навчанні та в майбутньому професійному житті, що ставить під загрозу їх конкурентоспроможність на ринку праці. Зосереджено увагу на компетентнісно орієнтованому спрямуванні навчального процесу в старшій школі та його відображенні в змісті шкільного підручника. Акцентовано на тому, що підвищенню ефективності сучасного підручника сприяє адаптування його змісту й методичного апарату до вимог європейського освітнього простору, залучення молоді до участі в сучасних проєктах, які сприятимуть активному пошуку відповідей на запитання про своє місце у суспільстві та світі. Визначено напрями формування особистості сучасного випускника засобами підручника як майбутнього активного члена соціуму та перетворювальної життєвої сили: компетентний читач; грамотний користувач в інформаційному просторі; ефективний командний комунікатор; свідомий громадянин України.
The article updates the problem of the influence of the level of formation of reading competence of high school students on the probability of their achieving real life and educational goals. The possibilities of the textbook as a «learning compass» capable of directing high school students to the formation of a life trajectory with an understanding of the requirements and opportunities of the surrounding environment are considered. It is noted that the relevance of the problem for Ukrainian society becomes obvious against the background of the global trend of the fading of the reading culture, the decrease in the level of reading literacy in general and the critical analysis of a large flow of information of varying quality. The international experience of the development of cross-curricular skills and reading literacy of high school students considered. The analysis and generalization of the achievements of pedagogy and pedagogical psychology made it possible to make an assumption that the reduced level of reading competence of high school students negatively affects their ability to achieve success in education and in the future professional life, which endangers their competitiveness in the labor market. Attention is focused on the competence-oriented direction of the educational process in high school and its reflection in the content of the school textbook. It is emphasized that the improvement of the effectiveness of the modern textbook is facilitated by the adaptation of its content and methodical apparatus to the requirements of the European educational space, the involvement of young people in modern projects that will contribute to the active search for answers to questions about their place in society and the world. The directions of the formation of the personality of a modern graduate with the help of a textbook as a future active member of society and a transformative life force are determined: a competent reader; competent user in the information space; effective team communicator; conscious citizen of Ukraine. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744489/1/%D0%9F%D0%A1%D0%9F_33_%282024%29_%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B7%D0%BA%D0%B0%2B1.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2024) Didactic possibilities of the school textbook in forming the reading competence of high school students as a basis for successful self-realization in modern society Проблеми сучасного підручника (33). pp. 6-22. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-33-6-22 |
|