Методичні засади використання мобільних застосунків у професійній підготовці майбутнього вчителя біології
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743696/
https://imzo-journal.org.ua/index.php/journal/article/view/161 10.52256/2710-3986.2-101.2024.11 |
|
Title |
Методичні засади використання мобільних застосунків у професійній підготовці майбутнього вчителя біології
Methodical Principles of Using Mobile Applications in the Professional Training of Future Biology Teachers |
|
Creator |
Міронець, Л.П.
Ярошенко, О.Г. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study 57 Biological sciences in general |
|
Description |
The article explores the methodical principles of using mobile applications during the professional training of future biology teachers in higher educational institutions. It is determined that the significance of using modern mobile learning tools is driven by the informatization of the educational process and the necessity to develop key information and digital competencies among future teachers. It is emphasized that forced distance learning requires new teaching methods and tools. It has been found that recently almost all students in general secondary education institutions possess and use mobile phones at a professional level. It is proven that smartphones or tablets can be effective learning tools for the educational process, provided that teachers are skilled in their application. The possibilities of using mobile applications in the educational process of the professional training of future biology teachers are analyzed, revealing methodical approaches to their use: in lectures and laboratory sessions on the methodology of teaching biology, in completing independent work tasks, and in informal or non-formal education. У статті досліджено методичні засади використання мобільних застосунків під час професійної підготовки майбутніх учителів біології у педагогічному закладі вищої освіти. Визначено, що значущість використання сучасних засобів мобільного навчання детермінована інформатизацією освітнього процесу, необхідністю формування ключової інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів. Підкреслено, що вимушене дистанційне навчання потребує нових методів і засобів навчання. З’ясовано, що останнім часом майже всі здобувачі освіти у закладах загальної середньої освіти мають і використовують мобільні телефони на професійному рівні. Доведено, що смартфон чи планшет можуть бути ефективними засобами навчання для освітнього процесу за умови, що вчителі володіють методикою їхнього застосування. Проаналізовано можливості використання мобільних застосунків в освітньому процесі професійної підготовки майбутнього вчителя біології, розкрито методичні підходи до їх використання: на лекційних і лабораторних заняттях з методики навчання біології, виконання завдань самостійної роботи та в інформальній чи неформальній освіті. |
|
Publisher |
Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743696/1/161-Article%20Text-306-1-10-20241104.pdf
- Міронець, Л.П. (orcid.org/0000-0002-9741-7157 <http://orcid.org/0000-0002-9741-7157>) and Ярошенко, О.Г. (orcid.org/0000-0003-1555-0526 <http://orcid.org/0000-0003-1555-0526>) (2024) Methodical Principles of Using Mobile Applications in the Professional Training of Future Biology Teachers Проблеми освіти, 2 (101). pp. 161-173. ISSN 2710-3986 10.52256/2710-3986.2-101.2024.11 |
|