Record Details

Електронні енциклопедії як автоматизовані інформаційні системи акумуляції знань та надання доступу до них: аналітичний огляд

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744467/
https://doi.org/10.32453/ax8drf75
 
Title Електронні енциклопедії як автоматизовані інформаційні системи акумуляції знань та надання доступу до них: аналітичний огляд
Electronic encyclopedias as automated information systems of knowledge accumulation and provision of access to them: analytical review
 
Creator Пінчук, О.П.
Лупаренко, Л. А.
Кохан, О. В.
 
Subject 004.45 System software
004.73 Networks according to area covered
 
Description У сучасній педагогічній науці актуальною залишається проблема чіткого визначення та впорядкування категоріально-термінологічного апарату, який часто залишається недостатньо розробленим, а в деяких напрямах – несформованим. Зокрема, це стосується досліджень у сфері впровадження цифрових технологій у освіту. Ігнорування вказаної проблеми може призвести до довільної інтерпретації явищ і процесів, втрати чіткості та повноти, що у свою чергу ускладнить впровадження освітніх інновацій та може негативно позначитися на практичній освіті. Визнані наукові джерела, такі як словники й енциклопедії (Online Etymology Dictionary, Cambridge Dictionary, Merriam-Webster Dictionary, Encyclopaedia of Higher Education), є базисом для розвитку спільного поняттєвого апарату.
Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про актуальність теми енциклопедичних знань у наукових колах. У сфері освіти енциклопедичний підхід має давню історію і сприяє формуванню цілісної картини світу, що розвиває в учнів здатність до аналізу та синтезу інформації. Новітні дослідження також підкреслюють важливість оцінювання якості інформації в електронних енциклопедіях і аналізують виклики, пов'язані з використанням таких ресурсів, як онлайн енциклопедії. Стаття містить аналітичний огляд публікацій щодо використання електронних (онлайн, веб) енциклопедій як автоматизованих інформаційних систем акумуляції відомостей з різних галузей знань та надання зручного доступу до них. Критично обговорюються ризики використання Вікіпедії та деякі аспекти академічної доброчесності.
На підтримку і розвиток науково-освітньої термінології в педагогіці та психології спрямований проєкт «Українська електронна енциклопедія освіти». Розроблення та впровадження подібних інформаційних систем мають величезний потенціал для підвищення ефективності наукових досліджень й обміну знаннями.
The problem of clearly defining and organizing the categorical and terminological apparatus of pedagogical science, which often needs to be more developed and, in some directions, unformed, remains relevant. In particular, this applies to research in implementing digital technologies in education. Ignoring this problem can lead to arbitrary interpretation of phenomena and processes and loss of clarity and completeness, which will complicate the implementation of educational innovations and may negatively affect practical education. Recognized scientific sources, such as dictionaries and encyclopedias (Online Etymology Dictionary, Cambridge Dictionary, Merriam-Webster Dictionary, Encyclopaedia of Higher Education), are the basis for developing a standard conceptual apparatus.
Analysis of the latest research and publications shows the relevance of encyclopedic knowledge in scientific circles. In the field of education, the encyclopedic approach has a long history and contributes to the formation of a holistic picture of the world, which develops students' ability to analyze and synthesize information. Recent research also emphasizes the importance of evaluating the quality of information in electronic encyclopedias and analyzes the challenges associated with using resources such as online encyclopedias. The article contains an analytical review of publications on using electronic (online, web) encyclopedias as automated information systems for accumulating information from various fields of knowledge and providing convenient access to them. The risks of using Wikipedia and some aspects of academic integrity are critically discussed.
The project' Ukrainian electronic encyclopedia of education' is a significant initiative that aims to support and develop scientific and educational terminology in pedagogy and psychology. The development and implementation of such information systems have a huge potential for increasing the efficiency of scientific research and knowledge exchange.
 
Publisher Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744467/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_3%2838%29_ped_2024_compressed-196-217.pdf
- Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>), Лупаренко, Л. А. (orcid.org/0000-0002-4500-3155 <http://orcid.org/0000-0002-4500-3155>) and Кохан, О. В. (orcid.org/0000-0002-1294-8849 <http://orcid.org/0000-0002-1294-8849>) (2024) Electronic encyclopedias as automated information systems of knowledge accumulation and provision of access to them: analytical review Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки, 3 (38). pp. 196-217. ISSN 2617-8230