Вітчизняний та зарубіжний досвід у формування професійних компетентностей бакалаврів галузі інформаційних технологій
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744385/
https://www.aphn-journal.in.ua/archive/73_2024/part_1/44.pdf 10.24919/2308-4863/73-1-42 |
|
Title |
Вітчизняний та зарубіжний досвід у формування професійних компетентностей бакалаврів галузі інформаційних технологій
Domestic and foreign experience in forming the professional competences of bachelors in the information technology field |
|
Creator |
Болотіна, В.В.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті проаналізовано вітчизняний та зарубіжний досвід у формуванні професійних компетентностей бакалаврів галузі інформаційних технологій. Особлива увага приділяється дисциплінам творчого спрямування, які сприяють розвитку компетентностей, таких як застосування знань у практичних ситуаціях, генерація нових ідей, пошук, оброблення та аналіз інформації. Сучасні фахівці в галузі інформаційних технологій, вирішують завдання в умовах складності та невизначеності, що призводить до розвитку високого рівня професійної компетентності. Ця компетентність включає прогностичний аспект, що є ключовою характеристикою особистості, і ґрунтується на системі прогностичних знань, умінь, навичок та попереднього досвіду. Стаття присвячена проблемі підвищення якості освіти у сфері інформаційних технологій в умовах зростаючих вимог ринку праці. У статті акцентується увага на необхідності формування професійних компетентностей у студентів, які планують працювати у цій галузі. Вказано, що крім технічних знань, важливо розвивати у майбутніх фахівців здатність до творчого мислення та інноваційної діяльності. Підготовка бакалаврів у галузі інформаційних технологій потребує створення умов для розвитку творчих здібностей та залучення їх до саморозвитку, самоосвіти та інноваційної діяльності. Впровадження творчих елементів у навчально-виховний процес сприяє розвитку студентів у всіх аспектах та формує у них творчий підхід до професійної діяльності. Предмети з творчим спрямуванням у підготовці ІТ-фахівців сприяють розвитку різних компетентностей, включаючи вміння застосовувати знання на практиці, креативність та здатність до пошуку та аналізу інформації. Дослідження вітчизняного та зарубіжного досвіду висвітлює різні підходи до формування професійних компетентностей бакалаврів галузі інформаційних технологій. The article analyzes the national and foreign experience in the formation of professional competencies of bachelors in the field of information technology. Particular attention is paid to creative disciplines that contribute to the development of competencies, such as the application of knowledge in practical situations, generation of new ideas, search, processing, and analysis of information. Modern specialists in the field of information technology solve problems in conditions of complexity and uncertainty, which leads to the development of a high level of professional competence. This competence includes a prognostic aspect, which is a key characteristic of a personality, and is based on a system of prognostic knowledge, skills, abilities, and previous experience. The article is devoted to the problem of improving the quality of education in the field of information technology in the face of growing labor market demands. The article emphasizes the need to develop professional competencies in students who plan to work in this field. It is indicated that, in addition to technical knowledge, it is important to develop the ability of future professionals to think creatively and innovate. Training for a bachelor in the field of information technology requires creating conditions for the development of creative abilities and involving them in self-development, self-education, and innovation. The introduction of creative elements in the educational process contributes to the development of students in all aspects and forms their creative approach to professional activities. Academic disciplines with a creative focus in the training of IT specialists contribute to the development of various competencies, including the ability to apply knowledge in practice, creativity, and the ability to search for and analyze information. The study of domestic and foreign experience highlights different approaches to the formation of professional competencies of bachelors in the field of information technology. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744385/1/44.pdf
- Болотіна, В.В. (orcid.org/0000-0002-5122-8879 <http://orcid.org/0000-0002-5122-8879>) (2024) Domestic and foreign experience in forming the professional competences of bachelors in the information technology field Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 1 (73). pp. 276-281. ISSN 2308-4863 10.24919/2308-4863/73-1-42 |
|