Record Details

Сприяння розвитку комунікативно-наукових умінь здобувачів середньої спеціальної освіти наукового спрямування засобами вправ і творчих завдань

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744367/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2024/4/1.pdf
10.32405/2309-3935-2024-4(95)-5-9
 
Title Сприяння розвитку комунікативно-наукових умінь здобувачів середньої спеціальної освіти наукового спрямування засобами вправ і творчих завдань
Promoting the Development of Communicative and Scientific Skills of Students of Secondary Specialised Education in Science through Exercises and Creative Tasks
 
Creator Калмикова, Лариса Олександрівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Статтю присвячено висвітленню окремих педагогічних засобів, потрібних для формування у здобувачів середньої спеціальної освіти наукового спрямування (ССОНС) комунікативно-наукових умінь, необхідних для оволодіння дослідницькими компетентностями, передбаченими Стандартом ССОНС. У статті описано вправи, завдання, задачі, творчі завдання, що сприяють опануванню здобувачами комунікативними вміннями наукового спрямування. Зокрема в статті представлені вправи, що пов’язані з формуванням таких здатностей, як: 1) здатність здобувачів освіти застосовувати в дослідницькій діяльності теоретичні та емпіричні методи дослідження; 2) здатність здобувачів освіти здійснювати пошук, технічну обробку, узагальнення та застосування інформації, результатів досліджень.
The article is devoted to highlighting certain pedagogical tools necessary for the development in students communication and scientific skills for the mastery of research competencies provided by the SCSS Standard. The article describes exercises, tasks, assignments, creative tasks that contribute to the development of students’ scientific communication skills, in particular, exercises related to the development of the following abilities 1) the ability of students to apply theoretical and empirical research methods in research activities; 2) the ability of students to search, process, summarize and apply information and research results.
All the tasks proposed by the author are based on the psycholinguistic provisions according to which, in order to communicate fully, students must master the following skills: first, quickly and correctly navigate in the conditions of speech communication; second, to plan their speech correctly and choose the content of the act of communication; third, to find adequate means to convey this content; fourth, to provide feedback.
The proposed tasks are based on research competences and specific abilities that specify the essence of these competences.
The conclusions focus on the fact that the tasks of scientific communicative and linguistic orientation should be presented by questions with elements of problem-based learning, focused on the organic development of the applicant's heuristic abilities and creative thinking. After all, according to the postulates of psycholinguistics, speech is a heuristic process by its psychological nature, especially when it performs scientific functions. Each task should exclude the possibility of ambiguity in the perception of its content and its misinterpretation, which follows from the requirement of accessibility of presentation and ensuring the conceptuality of the educational material in the process of active mastery of scientific and communication actions.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744367/1/1.pdf
- Калмикова, Лариса Олександрівна (orcid.org/0000-0002-7538-2635 <http://orcid.org/0000-0002-7538-2635>) (2024) Promoting the Development of Communicative and Scientific Skills of Students of Secondary Specialised Education in Science through Exercises and Creative Tasks Education and Development of Gifted Personality, 4 (95). pp. 5-9. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2024-4(95)-5-9