Record Details

Вплив сім’ї на розвиток творчого потенціалу особистості дошкільника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744413/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2024/4/4.pdf
10.32405/2309-3935-2024-4(95)-25-29
 
Title Вплив сім’ї на розвиток творчого потенціалу особистості дошкільника
The Influence of the Family on the Development of the Preschooler's Creative Potential
 
Creator Гальченко, Вікторія Миколаївна
Андросович, Ксенія Анатоліївна
Глушко, Н.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті розглянуто важливе питання впливу сім’ї на розвиток творчо обдарованої дитини. Увагу дослідників було сфокусовано на дослідженні творчого потенціалу, а саме – винахідливості як найяскравішому прояві творчості дітей дошкільного віку. Проведене діагностичне дослідження було спрямовано на вивчення соціально-психологічних чинників розвитку винахідливості дошкільників в умовах родинного виховання. Автори вважають, що у старшому дошкільному віці загострюється прагнення малят до особистісної свободи, знижується толерантність до суворих обмежень і психологічного тиску з боку батьків, тому суворе ставлення вважаємо недоречним у вихованні творчо обдарованого дошкільника. Під час бесід із батьками вихованців було з’ясовано особливості устрою сімей, рівень зацікавленості батьків всебічним розвитком малюків, соціальний статус членів родини тощо. Емоційний стан дитини в родинному колі, наявність конфліктних ситуацій у сім’ї, характер взаємин між бать- ками, ставлення батьків до дитини було досліджено за допомогою модифікованої методики «Малюнок сім’ї», що адаптована для дітей дошкільного віку (3–7 років) О. І. Кульчицькою, І. М. Снитко. Було виявлено, що негативними соціально-психологічними чинниками в дошкільному віці є індиферентне ставлення до дитини, конфліктність у сім’ї, пригнічений емоційний настрій дітей.
The paper considers the important issue of family influence on the development of a creatively gifted child. In particular, the researchers’ attention was focused on the study of creative potential, namely, ingenuity as the brightest manifestation of preschool children’s creativity. The diagnostic study was aimed at studying the socio-psychological factors of the development of ingenuity in preschoolers in the conditions of family upbringing. The authors believe that in the older preschool age, children’s desire for personal freedom is intensified, and their tolerance for strict restrictions and psychological pressure from parents decreases, so we consider a harsh attitude inappropriate in the upbringing of a creatively gifted preschooler. During a series of conversations with the parents of the pupils, the peculiarities of the family structure, the level of interest of parents in the comprehensive development of babies, the social status of family members, etc. were clarified. The emotional state of the child in the family circle, the presence of conflict situations in the family, the nature of the relationship between the parents, the attitude of the parents to the child were studied using the modified method “Family Drawing”, adapted for preschool children (3–7 years) by O. Kulchytskaya, I. Snytko. It was found that negative socio-psychological factors in preschool age are indifferent attitude towards the child, conflict in the family, depressed emotional mood of children.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744413/1/4.pdf
- Гальченко, Вікторія Миколаївна (orcid.org/0000-0002-2865-7245 <http://orcid.org/0000-0002-2865-7245>), Андросович, Ксенія Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-4121-270X <http://orcid.org/0000-0002-4121-270X>) and Глушко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9905-3983 <http://orcid.org/0000-0002-9905-3983>) (2024) The Influence of the Family on the Development of the Preschooler's Creative Potential Education and Development of Gifted Personality, 4 (95). pp. 25-29. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2024-4(95)-25-29