Еволюція європейської інтеграції України у галузі шкільної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744330/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/811 10.32405/2411-1317-2024-4-18-29 |
|
Title |
Еволюція європейської інтеграції України у галузі шкільної освіти
Evolution of Ukraine’s European integration in the field of school education |
|
Creator |
Глушко, Оксана Зіновіївна
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
Статтю присвячено аналізу процесу еволюції інтеграції загальної середньої освіти України в Європейський освітній простір. У дослідженні здійснено аналіз стану і розвитку національної освіти за період незалежності України в контексті проблематики європейської інтеграції шкільної освіти. Визначено ключові документи, що визначають напрями розвитку шкільної освіти України, в контексті регулювання європейської інтеграції національної освіти. Наголошено щодо актуальності дослідження в умовах отримання Україною у 2022 році статусу кандидата на членство в Європейський Союз. З’ясовано, що подальша європейська інтеграція української освіти, визнана ключовим завданням розвитку системи освіти у довгостроковій перспективі. Охарактеризовано еволюцію європейської інтеграції України у галузі шкільної освіти, яка є складним і багатогранним процесом, що потребує комплексного підходу і чіткої стратегії з боку держави. Виділено чотири етапи процесу інтеграції загальної середньої освіти в європейський освітній простір, зокрема: 1. Початковий етап (1991–2005); 2. Етап поглиблення інтеграції (2005–2015); 3. Етап системної трансформації (2015–2022); 4. Екзистенційно–модернізаційний етап (2022 – теперішній час). Зроблено висновок, що інтеграція української освіти до Європейського освітнього простору є пріоритетом державної політики у сфері освіти і науки. Інтеграція в європейський освітній простір і міжнародні освітні системи, запровадження європейських освітніх стандартів і передових практик, може відігравати ключову роль у відновленні та розвитку освіти в Україні після війни. The article is devoted to the analysis of the process of evolution of integration of general secondary education of Ukraine into the European educational space. The study analyzes the state and development of national education during the period of Ukraine’s independence in the context of the European integration of school education. The key documents that determine the directions of development of school education in Ukraine in the context of regulating the European integration of national education are identified. The relevance of the study in the context of Ukraine’s obtaining the status of a candidate for membership in the European Union in 2022 is emphasized. It is found that further European integration of Ukrainian education is recognized as a key task for the development of the education system in the long term. The author characterizes the evolution of Ukraine’s European integration in the field of school education, which is a complex and multifaceted process that requires a comprehensive approach and a clear strategy on the part of the state. Four stages of the process of integration of general secondary education into the European educational space are distinguished, in particular: 1. The initial stage (1991–2005); 2. The stage of deepening integration (2005–2015); 3. The stage of systemic transformation (2015–2022); 4. The existential-modernization stage (2022 – present time). It is concluded that the integration of Ukrainian education into the European Education Area is a priority of the state policy in the field of education and science. Integration into the European educational area and international educational systems, the introduction of European educational standards and best practices can play a key role in the restoration and development of education in Ukraine after the war. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744330/1/document-6.pdf
- Глушко, Оксана Зіновіївна (orcid.org/0000-0003-0101-9910 <http://orcid.org/0000-0003-0101-9910>) (2024) Evolution of Ukraine’s European integration in the field of school education Український Педагогічний журнал, 4. pp. 18-29. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2024-4-18-29 |
|