Умови здобуття вищої освіти із застосуванням дуальної форми навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744301/
https://intranet.vspu.edu.ua/naturalscience/index.php/journal/article/view/67 10.31652/2786-5754-2024-6-158-165 |
|
Title |
Умови здобуття вищої освіти із застосуванням дуальної форми навчання
Conditions for obtaining higher education using dual form of education |
|
Creator |
Ярошенко, О.Г.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті наголошено на актуальності запровадження й дидактичному потенціалі дуальної форми здобуття вищої освіти. Мета статті полягає у виявленні й обґрунтуванні основних умов, що забезпечать вітчизняним закладам вищої освіти продуктивне застосування дуальної форми її здобуття. У дослідженні використано методи порівняння, аналізу, синтезу, узагальнення, формалізації, індукції, дедукції. В обґрунтуванні умов запровадження дуального навчання орієнтиром слугували завдання дуальної форми здобуття фахової передвищої та вищої освіти, сформульовані у Положенні про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти. У дослідженні схарактеризовано основні умови застосування дуальної форми здобуття вищої освіти: гласність підготовки за дуальною формою здобуття вищої освіти, наявність сучасної матеріально-технічної бази та кваліфікований кадровий потенціал підприємства-роботодавця, модернізація змісту та методів навчання здобувачів вищої освіти, організаційно-управлінська урегульованість діяльності суб’єктів дуального освітнього процесу, конструктивна комунікація суб’єктів дуального навчання. Вони стосуються таких складників дуальної форми здобуття вищої освіти, як двокомпонентне освітнє середовище, зміст підготовки, трисуб’єктність дуального навчання, викладання і навчання із застосуванням дуальної форми здобуття вищої освіти. Різновекторність основних умов запровадження дуальної форми здобуття вищої освіти полягає у спрямованості їх на зміст й організацію освітнього процесу, на функціонал обов’язків кожного суб’єкта трикутника партнерства та комунікацію суб’єктів дуального навчання. Зроблено висновок, що дотримання обґрунтованої у дослідженні сукупності умов осучаснює освітній процес, а також задовольняє потреби ринку праці у кваліфікованих фахівцях з вищою освітою. The article emphasises the relevance of introduction and didactic potential of the dual form of higher education. The purpose of the article is to identify and substantiate the main conditions that will ensure the productive use of the dual form of higher education in domestic higher education institutions. The study uses the methods of comparison, analysis, synthesis, generalisation, formalisation, induction, and deduction. In substantiating the conditions for introducing dual learning, the tasks of the dual form of professional undergraduate and graduate education, formulated in the Regulation on the dual form of professional undergraduate and graduate education, served as a guide. The study describes the main conditions for the application of the dual form of higher education: publicity of training in the dual form of higher education, availability of modern material and technical base and qualified human resources of the employer, modernisation of the content and methods of teaching higher education students, organisational and managerial regulation of the subjects` activities of the dual educational process, constructive communication of the subjects of dual education. They relate to such components of the dual form of higher education as a two-component educational environment, training content, three-subjectivity of dual learning, teaching and learning with the use of the dual form of higher education. The multivectorality of the main conditions for the implementation of the dual form of higher education is focused on the content and organization of the educational process, on the functional responsibilities of each subject of the partnership triangle, and on the communication of the subjects of dual education. It is concluded that adherence to the set of conditions substantiated in the study modernizes the educational process and also meets the needs of the labor market for qualified specialists with higher education. |
|
Publisher |
ВДПУ
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744301/1/%D0%A3%D0%9C%D0%9E%D0%92%D0%98%20%D0%97%D0%94%D0%9E%D0%91%D0%A3%D0%A2%D0%A2%D0%AF%20%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%86%D0%97%20%D0%97%D0%90%D0%A1%D0%A2%D0%9E%D0%A1%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%D0%9C%20%D0%94%D0%A3%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%A4%D0%9E%D0%A0%D0%9C%D0%98%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF.pdf
- Ярошенко, О.Г. (orcid.org/0000-0003-1555-0526 <http://orcid.org/0000-0003-1555-0526>) (2024) Conditions for obtaining higher education using dual form of education Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук (6). pp. 158-165. ISSN 2786-5754 10.31652/2786-5754-2024-6-158-165 |
|