Record Details

The potential of virtual and augmented reality to improve blended learning in general secondary education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744293/
http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/664
10.37026/2520-6427-2024-120-4-38-42
 
Title The potential of virtual and augmented reality to improve blended learning in general secondary education
Потенціал віртуальної та доповненої реальності для покращення змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти
 
Creator Sukhikh, Alisa
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Immersive technologies, such as virtual (VR) and augmented (AR) reality, have become one of the most important new tools in education. Their introduction into blended learning in general secondary education opens up significant opportunities for improving the quality of the educational process, but at the same time poses a number of challenges for teachers and schools. This article analyzes the impact of immersive technologies on the effectiveness of blended learning, in particular, assessing their impact on student motivation and interaction. The article discusses approaches to the use of virtual and augmented reality in blended learning, methods of integration into the educational process, and describes cases of using immersive technologies to increase the interactivity of the educational environment.
The research results show that immersive technologies contribute to deeper learning, increase student motivation, and create interactive educational environments where each student can freely interact with learning objects, regardless of the physical limitations of the real world. Virtual reality allows for the creation of training simulations that help students practice skills in a safe environment, while augmented reality enriches learning materials with visual elements that promote a better understanding of complex concepts. Particular attention is paid to the impact of these technologies on ensuring active interaction between students and teachers, which is one of the biggest challenges of blended learning.
At the same time, the article discusses the challenges that arise when introducing immersive technologies in secondary schools. These include the high cost of equipment, technical difficulties associated with setting up and operating VR and AR, and the need to train teachers in new methods of working with these technologies. In addition, the article emphasizes the importance of further research aimed at assessing the long-term impact of immersive technologies on learning outcomes, developing methods for adapting VR and AR to various educational programs, and studying the social and psychological aspects of using immersive environments in education.
In general, the article emphasizes the significant potential of immersive technologies in blended learning, while emphasizing the need for a comprehensive approach for their successful implementation. Investments in equipment, training, and curriculum adaptation are critical to maximizing the effectiveness of these innovations in the educational process. The paper provides recommendations for the optimal use of VR and AR in educational practice to create a more engaging and effective learning environment that promotes both academic and personal development of students.
У статті схарактеризовано імерсивні технології, а саме віртуальну (VR), доповнену (AR) та змішану (MR) реальність. Доведено, що вони нині є одним із найважливіших новітніх інструментів у сфері освіти, адже їхнє впровадження у змішане навчання в закладах загальної середньої освіти не лише відкриває значні можливості для підвищення якості освітнього процесу, а й ставить перед учителями та закладами загальної середньої освіти низку викликів.
Проаналізовано вплив імерсивних технологій на ефективність змішаного навчання, зокрема здійснено оцінку їхнього впливу на мотивацію та взаємодію учнів. Окреслено підходи до використання віртуальної та доповненої реальності у змішаному навчанні, методи інтеграції в освітній процес, а також описано кейси використання імерсивних технологій для підвищення інтерактивності освітнього середовища.
На основі наявних результатів досліджень доведено, що імерсивні технології сприяють ґрунтовнішому засвоєнню матеріалу, підвищенню мотивації учнів, створюють інтерактивні освітні середовища, де кожен учень може вільно взаємодіяти з навчальними об’єктами, незалежно від фізичних обмежень реального світу. Звернено увагу на те, що віртуальна реальність дозволяє створювати навчальні симуляції, що допомагають учням практично відпрацьовувати навички в безпечних умовах, тоді як доповнена реальність збагачує навчальні матеріали візуальними елементами, які сприяють кращому розумінню складних концепцій. Особлива увага приділяється впливу означених технологій на забезпечення активної взаємодії між учнями та викладачами, що є однією з найбільших проблем змішаного навчання.
Обґрунтовано виклики, що виникають у процесі впровадження імерсивних технологій у загальноосвітніх школах, а саме: дороговартісність обладнання, технічні труднощі, пов’язані з налаштуванням та експлуатацією VR та AR, необхідність навчання викладачів новим методикам роботи з цими технологіями. Доведено важливість подальших досліджень, спрямованих на оцінку довгострокового впливу імерсивних технологій на навчальні результати, розробку методик адаптації VR та AR до різних освітніх програм, а також на дослідження соціальних та психологічних аспектів використання імерсивних середовищ у навчанні.
Закцентовано увагу на значному потенціалі імерсивних технологій у змішаному навчанні, водночас підкреслюючи необхідність комплексного підходу для їх успішного впровадження. Інвестиції в обладнання, підготовку кадрів та адаптацію навчальних програм є критично важливими для забезпечення максимальної ефективності використання цих інновацій в освітньому процесі. Наголошено на оптимальному використанні VR та AR в освітній практиці з метою створення більш захоплюючого та результативного навчального середовища, що сприяє як академічному, так і особистісному розвитку учнів.
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744293/2/%D0%A1%D1%83%D1%85%D1%96%D1%85%20%D0%90.%20%D0%9D%D0%9F%D0%94%20%E2%84%964%20%28120%29%202024-38-42.pdf
- Sukhikh, Alisa (orcid.org/0000-0001-8186-1715 <http://orcid.org/0000-0001-8186-1715>) (2024) The potential of virtual and augmented reality to improve blended learning in general secondary education New pedagogical thought, 4 (120). pp. 38-42. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2024-120-4-38-42