Стан готовності учнівської молоді до професійного самовизначення і саморозвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744308/
http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/8592 10.52058/2786-4952-2024-1(35)-93-99 |
|
Title |
Стан готовності учнівської молоді до професійного самовизначення і саморозвитку
The state of readiness of high school students for professional self-determination and self development |
|
Creator |
Гончар, Л.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 305 Gender studies 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Проблема професійного самовизначення і саморозвитку особливої ваги набуває для старшокласників, які закінчують школу і вступають у самостійне трудове життя. Цей вибір значною мірою визначає вектор подальшого розвитку особистості, умови і засоби реалізації нею своїх якостей і здібностей. Професійне самовизначення особистості розглядаємо як «Я-концепцію» індивіда, що відбиває його розуміння, переживання й наміри, предметні дії у професійній діяльності в конкретних соціальних умовах. У статті акцентовано, що орієнтація молоді на професійну працю та вибір свого професійного майбутнього є невід’ємною складовою всього освітнього процесу закладів освіти за умов обов’язкового його доповнення інформаційною і консультативною роботою, практичною діяльністю, спрямованою на розвиток схильностей і здібностей особистості. При виявленні стану готовності старшокласників до професійного самовизначення до уваги брались такі показники, як: знання старшокласниками своїх індивідуально-психологічних особливостей, їх адекватна самооцінка; знання про світ професій, про перебіг процесу професійного самовизначення; позитивне ставлення до побудови професійної кар’єри, до навчання і праці як передумови професійного саморозвитку; прагнення обрати майбутню професію відповідно до свого особистісного самовизначення; прагнення до самовдосконалення; вміння співвідносити відповідність обраної професії з власними індивідуально-психологічними особливостями, регулювати свою поведінку задля досягнення професійної мети. Послуговуючись наведеними показниками і використовуючи комплекс взаємопов’язаних діагностичних методик, схарактеризовано три рівні сформованості у старшокласників готовності до професійного самовизначення: високий, середній, низький. Особлива увага в статті приділена виявленню гендерних розбіжностей у старшокласників щодо їхнього професійного самовизначення. The problem of professional self-determination and self-development becomes especially important for high school students who graduate from school and enter an independent working life. This choice largely determines the vector of further development of the personality, the conditions and means of realizing its qualities and abilities. Professional self-determination of an individual is considered as the "I-concept" of an individual, which reflects their understanding, experiences and intentions, substantive actions in professional activity in specific social conditions. The article emphasizes that the orientation of young people to professional work and the choice of their professional future is an integral component of the entire educational process of educational institutions, subject to the mandatory addition of informational and advisory work, practical activities aimed at the development of individual inclinations and abilities. When identifying the state of readiness of high school students for professional self-determination, the following indicators were taken into account: high school students' knowledge of their individual and psychological characteristics, their adequate self-assessment; knowledge about the world of professions, about the process of professional self-determination; a positive attitude to building a professional career, to study and work as a prerequisite for professional self-development; the desire to choose a future profession in accordance with one's personal self-determination; striving for self-improvement; the ability to correlate the suitability of the chosen profession with one's own individual and psychological characteristics, to regulate one's behavior in order to achieve a professional goal. Using the above indicators and using a complex of interrelated diagnostic methods, three levels of readiness for professional self-determination among high school students were characterized: high, medium, low. Special attention is paid in the article to the identification of gender differences among high school students regarding their professional self-determination. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744308/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%20%D0%9B.%D0%92..pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2024) The state of readiness of high school students for professional self-determination and self development «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), 1 (35). pp. 93-99. ISSN 2786-4952 10.52058/2786-4952-2024-1(35)-93-99 |
|