Record Details

Аксіологічний контекст професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744269/
https://journals.snu.edu.ua/index.php/DOMTP_SNU/article/view/989
 
Title Аксіологічний контекст професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща
The Axiological Context of Professional Training of Future History Teachers at Universities of the Republic of Poland
 
Creator Черевичний, Геннадій Семенович
 
Subject 3 Social Sciences
378 Higher education. Universities. Academic study
93/94 History
 
Description У статті обґрунтовано аксіологічний складник як компетентнісно-орієнтований чинник професійної підготовки
майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Проаналізовано праці українських і польських учених,
у яких представлено результати досліджень аксіологічного
складника особистісно-орієнтованої підготовки педагогічних
кадрів, етично-морального контексту формування і становлення педагогічної думки, зокрема у векторі професійної підготовки майбутніх учителів історії. Розглянуто досвід Республіки Польща в аксіологічному контексті професійної підготовки майбутніх учителів історії та підкреслено вагомість ціннісно-мотиваційного аспекту в освітньому процесі з формування професійної компетентності у педагогічних кадрів історичного спрямування. Підкреслено значущість набуття аксіологічних компетенцій майбутніми учителями історії, що є актуальним чинником для здійснення ними педагогічної діяльності у закладах загальної середньої освіти. Наголошено на ролі класичних університетів у збереженні ціннісних традицій та пріоритетів становлення майбутніх педагогів-істориків. Визначено перспективи щодо екстраполяції позитивного досвіду Республіки Польща в українську систему освіти, зокрема у професійну підготовку майбутніх учителів історії, зберігаючи вітчизняні аксіологічні наративи, морально-етичні аспекти й мотиваційно особистісні привілеї.
In the article the axiological component as a competence-oriented factor in the professional training of future history teachers at universities of the Republic of Poland issubstantiated. The works of Ukrainian and Polish scientists are analysed, which present the results of research on the axiological component of personality-oriented training of pedagogical personnel, ethical and moral context of formation and development of pedagogical thought, in particular in the vector of professional training of future history teachers. The experience of the Republic of Poland in the axiological context of professional training of future history teachers is considered and the importance of the value-motivational aspect in the educational process of forming professional competence in historical teachers is accentuated. The importance of acquiring axiological competences by future history teachers is highlighted, which is a relevant factor for their pedagogical activity in general secondary education institutions. The role of classical universities in preserving the value traditions and priorities of future history teachers is emphasized. Prospects for extrapolating the positive experience of the Republic of Poland into the Ukrainian education system, in particular, into the professional training of future history teachers, while preserving national axiological narratives, moral and ethical aspects, and motivational and personal privileges, are determined.
 
Publisher СНУ ім. В. Даля
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744269/1/3_CGS_2024.pdf
- Черевичний, Геннадій Семенович (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>) (2024) The Axiological Context of Professional Training of Future History Teachers at Universities of the Republic of Poland Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць, 3 (110). pp. 203-212. ISSN 2707-7292