Профільна середня освіта для Нової української школи: Наукова доповідь на методологічному семінарі «Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації», 4 квітня 2024 р.
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744244/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/434 10.37472/v.naes.2024.6105 |
|
Title |
Профільна середня освіта для Нової української школи: Наукова доповідь на методологічному семінарі «Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації», 4 квітня 2024 р.
Specialized Secondary Education for the New Ukrainian School. Scientific report at the methodological seminar “Specialized Secondary Education: Challenges and Ways of Implementation” on April 4, 2024 |
|
Creator |
Ляшенко, О.І.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У доповіді викладено основні концептуальні засади запровадження профільної середньої освіти в Новій українській школі, покладені в основу проєкту Концепції профільної середньої освіти академічного спрямування, розробленої вченими НАПН України. Зазначається, що стратегічне призначення профільної середньої освіти полягає в створенні міцного фундаменту для успішної самореалізації особистості на подальшому життєвому шляху. Це досягається спрямованістю освітнього процесу на задоволення освітніх потреб і запитів здобувачів освіти відповідно до їхніх пізнавальних інтересів, здібностей і подальших життєвих планів. В освітній діяльності це вимагає глибокої індивідуалізації та диференціації навчання, а також диверсифікації всіх складників освітнього процесу – його цілей, змісту, методів і форм навчання, способів оцінювання результатів тощо. Для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти органи місцевого самоврядування формують мережу закладів середньої освіти різних типів (академічні та професійні ліцеї, фахові коледжі, заклади спеціалізованої освіти), які функціонують переважно окремо або в комплексі з іншими закладами освіти. Запропоновано шляхи реалізації профільної середньої освіти в умовах заключного етапу реформування повної загальної середньої освіти в контексті концепції «Нова українська школа», що відповідають світовим тенденціям розвитку освітніх систем.
The report outlines the main conceptual foundations for introducing specialized secondary education in the New Ukrainian School, which are the basis for the draft Concept of Specialized Secondary Education in general (academic) education developed by scholars of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. It is noted that the strategic purpose of specialized secondary education is to create a solid foundation for the successful self-realization of the individual in the future life path. This is achieved by focusing the educational process on meeting students' educational needs and demands per their cognitive interests, abilities and future life plans. In educational activities, this requires deep individualization and differentiation of learning, as well as diversification of all components of the educational process - its goals, content, methods and forms of learning, methods of assessing results, etc. To meet the educational needs of students, local governments form a network of secondary education institutions of various types (academic and vocational lyceums, professional colleges, specialized education institutions), which operate mainly separately or in combination with other educational institutions. The author proposes ways of implementing specialized secondary education in the final stage of reforming complete general secondary education in the context of the New Ukrainian School concept, which are in line with global trends in the development of educational systems. |
|
Publisher |
Національна академія педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744244/1/434-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-900-2-10-20240404.pdf
- Ляшенко, О.І. (orcid.org/0000-0001-6885-5978 <http://orcid.org/0000-0001-6885-5978>) (2024) Specialized Secondary Education for the New Ukrainian School. Scientific report at the methodological seminar “Specialized Secondary Education: Challenges and Ways of Implementation” on April 4, 2024 Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (6). pp. 1-5. ISSN 2707-305X 10.37472/v.naes.2024.6105 |
|