STEM як освітня галузь Нової української школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744243/
https://iod.gov.ua/ua/naukovi-zahodi/plan-zahodiv/62_mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferenciya--steam-osvita--vid-teoriyi-do-praktiki |
|
Title |
STEM як освітня галузь Нової української школи
STEM as an educational branch of the New Ukrainian School |
|
Creator |
Ляшенко, О.І.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
У статті подано обґрунтування STEM-освіти як освітньої галузі. Зазначається, що впродовж еволюційного шляху розвитку STEM-освіти вона характеризувалася в різних проявах: як підхід, як предмет, як метод, як педагогічна технологія, як дидактична система. Останнім часом, особливо при обґрунтуванні змісту профільної середньої освіти Нової української школи, пропонується розглядати її як освітню галузь, у межах якої реалізується зміст комплексу галузей знань, на основі яких формуються ключові компетентності, що пов’язують між собою наукове мислення і проєктно-технологічну діяльність. У цьому сенсі вона являє собою цілісне системне утворення взаємопов’язаних освітніх компонентів, завдяки яким здобуті теоретичні знання стають інструментом практичної їх реалізації в життєвих ситуаціях. Завдяки такому її тлумаченню STEM-галузь набуває нових якісних ознак, що примножують синергію змісту сучасної середньої освіти.
The article presents the justification of STEM education as an educational field. It is noted that during the evolutionary path of the development of STEM education, it was characterized in various manifestations: as an approach, as a subject, as a method, as a pedagogical technology, as a didactic system.Recently, especially when substantiating the content of specialized secondary education of the New Ukrainian School, it is proposed to consider it as an educational field within which the content of a complex of knowledge fields is realized, on the basis of which key competences are formed that connect scientific thinking and project-technological activity.In this sense, it represents a holistic systemic formation of interrelated educational components, thanks to which the acquired theoretical knowledge becomes a tool for their practical implementation in life situations. Thanks to this interpretation, the STEM field acquires new qualitative features that increase the synergy of the content of modern secondary education. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744243/1/Liashenko_-steam-osvita--vid-teoriyi-do-praktiki_2024.pdf
- Ляшенко, О.І. (orcid.org/0000-0001-6885-5978 <http://orcid.org/0000-0001-6885-5978>) (2024) STEM as an educational branch of the New Ukrainian School In: «STEAM-освіта: від теорії до практики» : матеріали конференції (Київ, 12-14 червня 2024 року) . Інститут обдарованої дитини НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 11-14. |
|