Record Details

Розвиток лідерського потенціалу учнів у діяльності шкільного хабу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744207/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2024_2/6.pdf
10.32405/2413-4139-2024-2(33)-46-54
 
Title Розвиток лідерського потенціалу учнів у діяльності шкільного хабу
Development of Leadership Potential of Students in the Activities of the School Hub
 
Creator Ткаченко, Л.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті розкрито актуальність і важливість формування лідерських якостей обдарованих учнів, зокрема м’яких навичок (soft skills), які значною мірою забезпечують якісні комунікативні взаємозв’язки, особистісний вплив, командну роботу тощо, що забезпечує успішне лідерство. Представлено результати дослідження комунікативних і організаторських схильностей, а також ступінь соціалізації учнів старшої школи (у порівнянні показників за вказаними якостями учнів ліцею і звичайного закладу загальної середньої освіти). Наведено переконливі аргументи на користь створення шкільних хабів як доступного освітнього ресурсу для формування лідерських якостей обдарованих учнів. Зазначено про освітнє партнерство, що нині є актуальним засобом у розв’язанні освітніх проблем соціально-педагогічного та соціокультурного характеру.
The article reveals the relevance and importance of forming leadership qualities of gifted students, in particular soft skills, which largely provide high-quality communicative relationships, personal influence, team-work, etc. that ensures successful leadership. The results of a study of communicative and organizational tendencies, as well as the degree of socialization of high school students (compared to indicators for the specified qualities of students of a lyceum and a regular secondary education institution) are presented. Convincing arguments are given in favour of creating school hubs as an accessible educational resource for forming lead-ership qualities of gifted students.
The presence of hubs is not new for Ukraine. Hubs, opened earlier, were centres for meetings and organizng activities based on interests or directed volunteer activities. As time has shown, educational hubs are also in demand and very attractive for participants in the educational process as a place where activities are not burdened by the connotation of obligation.
The school hub should be different not only functionally as a place of events for students, but also organizationally – as a place where the main initiative belongs to the students. It is in this aspect of the functioning of the school hub that the initiative of a gifted student-leader can fully manifest itself – from the idea to its implementation and presentation of the results. This can be any action proposed, organized and carried out by students. It is in such activities that a gifted child feels capable of independent, “adult” actions, gets rid of infantilism, from the very beginning takes responsibility for himself, which forms the core of subjectivity. It is in the self-organization of a group of like-minded people, and a little later - followers and a leader, that interpersonal relationships are formed that ensure successful teamwork, and later – the achievement of socially significant goals.
It is mentioned about educational partnership, which is currently a relevant means of solving educational problems of a socio-pedagogical and socio-cultural nature.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744207/1/6.pdf
- Ткаченко, Л.І. (orcid.org/0000-0002-2303-1147 <http://orcid.org/0000-0002-2303-1147>) (2024) Development of Leadership Potential of Students in the Activities of the School Hub Pedagogical innovation: ideas, realities, perspectives, 2 (33). pp. 46-54. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2024-2(33)-46-54