Record Details

Навчання обчислювального мислення у школах Саудівської Аравії за допомогою додатків для смартфонів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744173/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5811
10.33407/itlt.v103i5.5811
 
Title Навчання обчислювального мислення у школах Саудівської Аравії за допомогою додатків для смартфонів
Teaching computational thinking in Saudi Arabian schools using smartphone apps
 
Creator Alenezi, Abdullah
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У цьому дослідженні вивчається ефективність додатків для смартфонів у навчанні обчислювального мислення учнів початкової і середньої школи Саудівської Аравії. Обчислювальне мислення, яке охоплює розв’язання проблем, обчислювальну логіку та алгоритмічне мислення, є важливою навичкою в сучасному світі. У дослідженні оцінюються різні освітні додатки, які підтримують розвиток обчислювального мислення, та вивчається їхня інтеграція в навчальну програму Саудівської Аравії.
Це дослідження містить якісні та кількісні методи дослідження для забезпечення інклюзивної перспективи. У ньому взяли участь учні початкової та середньої школи з різних шкіл Саудівської Аравії. Для кількісного аналізу використовувались тести до і після проведення дослідження, для якісного – проводилось інтерв’ю та анкетування. Кількісні результати передбачають оцінки тестів учнів, які проводились до і після дослідження, щодо обчислювального мислення за допомогою спільного варіювання з обчислювальним мисленням, якісні дані були отримані як результат інтерв’ю та анкетування вчителів та учнів. Порівнюються найбільш продавані освітні додатки ScratchJr, Lightbot, Cargo-Bot і Kodable щодо того, наскільки ефективно вони впроваджують ідеї програмування та заохочують раціональне мислення.
Результати показали, що додатки для смартфонів позитивно впливають на обчислювальні навички учнів. Помічено також підвищення рівня знань учнів в аспектах, пов’язаних з аналізом проблеми, виявленням закономірностей та формуванням алгоритму. Визначено, що використання таких додатків, як ScratchJr та Lightbot, сприяє підвищенню мотивації та бажання учнів вивчати обчислювальні концепції. Учителі зазначають, що їхні учні демонструють більшу зацікавленість та залученість переважно тоді, коли вчитель інтегрує ці додатки.
Отже, з огляду на результати дослідження, очевидно, що навчання з допомогою додатків для смартфонів призведе до ефективного реформування підходів до викладання та його доступності для учнів. Ці висновки є цінними для саудівського контексту вдосконалення освітньої політики та викладання, оскільки вказують на необхідність виділяти більше ресурсів на цифрові інструменти та інвестувати в професійний розвиток учителів, щоб вони могли скористатися перевагами передових технологій для покращення успішності учнів.
This study investigates the efficacy of smartphone applications in teaching computational thinking to students in Saudi Arabian primary and secondary schools. Computational thinking, encompassing problem-solving, computational logic, and algorithmic thinking, is an essential skill in the modern world. The research assesses various educational apps that support the development of computational thinking and examines their integration into the Saudi curriculum.
This study incorporates qualitative and quantitative research techniques to provide an inclusive perspective. Participants included primary and secondary school students from various schools in Saudi Arabia. The research employed pre- and post-tests for quantitative analysis and interviews and questionnaires for qualitative data. Quantitative results include pre- and post-tests of the students in computational thinking with the aid of co-varying with Computational thinking, while interviews and questionnaires with teachers and students offer qualitative data. Best-selling educational applications for ScratchJr, Lightbot, Cargo-Bot, and Kodable are compared concerning how efficiently they introduce programming ideas and encourage rational thinking.
Results have suggested that smartphone applications have a positive influence on students’ computational skills. An enhanced standard is also noticed regarding the students’ aspects that involve problem analysis, identification of pattern, and formation of algorithm. The use of applications such as ScratchJr and Lightbot is justified regarding an application’s capacity to improve students’ motivation and willingness to learn computational concepts. Teachers indicate that their students have shown more concern and engagement mainly when the teacher integrates these apps.
Hence, based on the findings of the study, it is evident that incorporating Smartphone applications into the curriculum will lead to a reforming change in the teaching approaches towards efficiency as well as feasibility of the learners. These findings are valuable for the Saudi context for policy and teaching enhancement, signaling the need to provide more resources in digital tools and invest in the professional development of teachers to capture the virtues of advanced technology in improving learners’ performance.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744173/1/Abdullah%20Alenezi.pdf
- Alenezi, Abdullah (orcid.org/0000-0003-0233-6838 <http://orcid.org/0000-0003-0233-6838>) (2024) Teaching computational thinking in Saudi Arabian schools using smartphone apps Information Technologies and Learning Tools, 5 (103). pp. 78-88. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v103i5.5811