Record Details

Формування адаптивного цифрового середовища в закладах загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744171/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5656
10.33407/itlt.v103i5.5656
 
Title Формування адаптивного цифрового середовища в закладах загальної середньої освіти
Formation of an adaptive digital environment in general secondary education institutions
 
Creator Вдовичин, Т.Я.
Сікора, О.В.
Кобильник, Тарас Петрович
Винницька, Наталія
 
Subject 004.738 Network interconnection. Internetworking
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено теоретичний огляд розуміння поняття, змісту та важелів адаптації з різних підходів. Аналіз наукових джерел дає змогу стверджувати, що необхідність індивіда пристосовуватись до змін у сучасному технологічному середовищі через освітній процес можлива через адаптацію в освіті. Вказано на важливість адаптації учасників освітнього процесу, зокрема вчителів та учнів. Обгрунтовано поняття «адаптивної освітньої системи» та акцентовано увагу на комплексі заходів, що найбільшою мірою створюють сприятливі умови для пристосування всіх учасників, що залучені до освітнього процесу та готові до постійного розвитку для формування самостійної та впевненої особистості. Визначено етапи адаптивної освітньої системи та розкрито їх суть. Представлено взаємодію учасників навчального процесу в адаптованій освітній системі. Проаналізовано розвиток цифрової індустрії та важливість процесу цифровізації освіти, що повинна адаптуватись до нових викликів. Охарактеризовано модель адаптивної освітньої системи в умовах впровадження цифрових технологій як з позиції вчителя, так і учня. Наголошено, що рівень адаптації учня до освітнього середовища з використанням цифрових технологій напряму залежить від рівня адаптації вчителя. Досліджено, що процес навчання з використанням цифрових технологій дозволяє зосередити всі зусилля на створення найкращого можливого досвіду. Продемонстровано адаптивну освітню систему через використання вебсистем як засобу для впровадження цифрових технологій у процес навчання та урізноманітнення освітнього процесу. Розроблено власну вебсистему для вивчення інформатики в закладах загальної середньої освіти, що являє собою клієнт-серверний вебзастосунок та дозволяє вчителеві попередньо проаналізувати цілісно процес адаптації, за умови сформованості в педагога відповідного рівня цифрової компетентності. Проведено апробацію розробленої вебсистеми та здійснено аналіз процесу адаптації вчителів інформатики під час проходження курсів підвищення кваліфікації. Проаналізовано адаптивність учасників освітнього процесу як у звичних умовах розвитку суспільства, так і в період глобальних викликів.
The article provides a theoretical overview of understanding the concept, content and levers of adaptation from different approaches. The analysis of scientific sources makes it possible to assert that the need for an individual to adapt to changes in the modern technological environment through the educational process is possible through adaptation in education. The importance of adaptation of participants in the educational process, in particular, teachers and students, is indicated. The concept of "adaptive educational system" is substantiated and attention is focused on a set of measures that to the greatest extent create favorable conditions for the adaptation of all participants involved in the educational process and ready for continuous development for the formation of an independent and confident personality. The stages of the adaptive educational system are determined and their essence is revealed. The interaction of the participants of the educational process in the adapted educational system is presented. The development of the digital industry and the importance of the process of digitalization of education, which must adapt to new challenges, are analyzed. The model of the adaptive educational system in the context of the introduction of digital technologies is characterized both from the position of the teacher and the student. It is emphasized that the level of adaptation of the student to the educational environment with the use of digital technologies directly depends on the level of adaptation of the teacher. Research has shown that the learning process using digital technologies allows you to focus all efforts on creating the best possible experience. An adaptive educational system has been demonstrated through the use of web systems as a means of introducing digital technologies into the learning process and diversifying the educational process. We have developed our own web system for studying informatics in institutions of general secondary education, which is a client-server web application and allows the teacher to pre-analyze the adaptation process holistically, provided that the teacher has the appropriate level of digital competence. Approbation of the developed web system was carried out and the process of adaptation by computer science teachers during advanced training courses was analyzed. The adaptability of the participants of the educational process was analyzed both in the usual conditions of the development of society and in the period of global challenges.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744171/1/%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%92%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD.pdf
- Вдовичин, Т.Я. (orcid.org/0000-0002-7605-3833 <http://orcid.org/0000-0002-7605-3833>), Сікора, О.В. (orcid.org/0000-0002-4043-778X <http://orcid.org/0000-0002-4043-778X>), Кобильник, Тарас Петрович (orcid.org/0000-0002-2703-7570 <http://orcid.org/0000-0002-2703-7570>) and Винницька, Наталія (orcid.org/0000-0003-2784-3465 <http://orcid.org/0000-0003-2784-3465>) (2024) Formation of an adaptive digital environment in general secondary education institutions Information Technologies and Learning Tools, 5 (103). pp. 55-77. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v103i5.5656