Record Details

Синергія шкільної освіти з професійною на рівні старшої школи в країнах ЄС

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744155/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/article/view/18150
10.52058/2786-6025-2024-13(41)-452-462
 
Title Синергія шкільної освіти з професійною на рівні старшої школи в країнах ЄС
Synergy of secondary education with vocational education at the high school level in EU countries
 
Creator Джурило, Аліна Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті досліджується питання синергії шкільної освіти з професійною на рівні старшої школи в країнах Європейського Союзу (ЄС). Відповідно до поставленої мети було здійснено аналіз останніх досліджень і публікацій український та закордонних учених з проблем профілізації старшої школи. Встановлено, що у країнах ЄС професійна підготовка є важливим компонентом освітньої системи, що забезпечує розвиток навичок, необхідних для сучасного ринку праці. Інтеграція професійної підготовки в шкільну систему залежить від національних моделей освіти, проте нам вдалося виокремити спільні підходів до її реалізації. З’ясовано, що ключовими елементами реалізації професійної підготовки на базі старших класів середньої школи є співпраця з роботодавцями, гнучкість навчальних планів, сертифікація та визнання кваліфікацій а також використання інноваційних методів навчання. Модель професійної освіти та підготовки у багатьох країнах ЄС є схожою, а саме такою, що охоплює два роки старшої середньої школи та 1-2 роки учнівства. Під поняттям «учнівство» розуміють форму освіти та навчання, яка дозволяє учневі набути компетентностей, необхідних для роботи за професією, шляхом структурованого та оплачуваного або іншим чином фінансово оплачуваного навчання без відриву від виробництва, що веде до визнаної кваліфікації. Зроблено висновок, що у країнах ЄС професійна підготовка на рівні старшої школи є важливою складовою освітньої системи, яка забезпечує учням не лише академічні знання, а й практичні навички, необхідні для працевлаштування. Реалізація професійної підготовки базується на національних особливостях, і має спільні принципи (інтеграція практичної підготовки, тісна співпраця з роботодавцями та орієнтація на компетентності). Доведено, що інтеграція програм професійної підготовки в шкільну систему освіти ЄС сприяє забезпеченню учнів актуальними навичками, які відповідають потребам ринку праці, ранньому професійному самовизначенню молоді, зменшенню безробіття серед молодих людей, створенню можливостей для безперервної освіти та кар’єрного зростання.
The article examines the issue of synergy between secondary education and vocational education and training at the high school level in the European Union (EU). In accordance with this goal, the author analyzed the latest research and publications of Ukrainian and foreign scholars on the problems of high school profiling. It has been established that in EU countries vocational education and training is an important component of the educational system that ensures the development of skills necessary for the modern labor market. The integration of vocational education and training into the school system depends on national models of education, but we have managed to identify common approaches to its implementation. It has been found that the key elements of vocational education and training in high school are cooperation with employers, flexibility of curricula, certification and recognition of qualifications, and the use of innovative teaching methods. The model of vocational education and training in many EU countries is similar, namely, covering two years of upper secondary school and 1-2 years of apprenticeship. The concept of «apprenticeship» is understood as a form of education and training that allows a student to acquire the competencies necessary for work in a profession through structured and paid or otherwise financially reimbursable on-the-job training leading to a recognized qualification. It is concluded that in the EU countries, vocational education and training at the high school level is an important component of the educational system, which provides students with not only academic knowledge but also practical skills necessary for employment. The implementation of vocational education and training is based on national peculiarities and has common principles (integration of practical training, close cooperation with employers, and competency-based approach). It is proved that the integration of vocational education and training programs into the EU school system contributes to providing students with relevant skills that meet the needs of the labor market, early professional self-determination of young people, reducing unemployment among young people, creating opportunities for continuous education and career growth.
 
Publisher Громадська організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744155/1/Dzhurylo_13%2841%29_2024.pdf
- Джурило, Аліна Петрівна (orcid.org/000-0002-5129-6724 <http://orcid.org/000-0002-5129-6724>) (2024) Synergy of secondary education with vocational education at the high school level in EU countries «Наука і техніка сьогодні» (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Фізико-математичні науки», Серія «Техніка»)», 13 (41). pp. 452-462. ISSN 2786-6025
10.52058/2786-6025-2024-13(41)-452-462