Інформаційно-ресурсна підтримка профорієнтаційної роботи із старшокласниками в умовах проєктування освітнього середовища
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744143/
https://dnpb.gov.ua/ojs/npstudies/article/view/145 10.32405/2663-5739-2028-8-249-270 |
|
Title |
Інформаційно-ресурсна підтримка профорієнтаційної роботи із старшокласниками в умовах проєктування освітнього середовища
Information and resource support for career guidance work with high school students in the conditions of designing an educational environment |
|
Creator |
Матвійчук, Оксана Євгенівна
Петрощук, Н. Р. |
|
Subject |
02 Бібліотечна справа
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті обгрунтовано актуальність і доцільність профорієнтаційної роботи в закладах загальної середньої освіти в умовах проєктування освітнього середовища із врахуванням результатів аналізу професійних орієнтацій учнів старшої школи. З’ясовано, що усвідомлений професії є важливим кроком до успішної особистісної та професійної самореалізації учнівської молоді, розвитку майбутньої кар’єри та життєвих пріоритетів. Проаналізовано дослідження й публікації з цієї теми, а також існуючі дефініції понять «профорієнтаційна робота», «профорієнтація». Визначено, що профорієнтаційна робота та профорієнтація найчастіше трактуються як психолого-педагогічна діяльність закладів загальної середньої освіти, спрямована на підготовку особистості до свідомого вибору професії, визначення свого місця в суспільстві. Аргументовано, що формування в особистості готовності до професійного самовизначення, у тому числі з застосуванням педагогічних технологій, потребує створення системної роботи в умовах проєктуванння освітнього середовища. Така системна діяльність можлива лише за умови розвитку партнерських відносин між загальноосвітніми установами та низкою інших суспільних інституцій, зокрема таких, як бібліотека, служба зайнятості, громадські організації тощо. Виокремлено методи і форми профорієнтаційної роботи, які можна поділити за змістом і спрямованістю. Запропоновано інформаційно-методичні ресурси для профорієнтаційної діяльності в закладах загальної середньої освіти в умовах проєктування освітнього Матвійчук, О., Петрощук, Н. Інформаційно-ресурсна підтримка профорієнтаційної роботи із старшокласниками в умовах проєктування освітнього ссередовища від державних установ, громадських організацій, які подано у формі консультацій щодо освітнього та кар’єрного планування. Проаналізовано результати опитування учнів старших класів у київських закладах загальної середньої освіти, зазначено, що старшокласники відчувають зростання психологічної напруги у виборі професії. Наведено приклади профорієнтаційної роботи в сучасних закладах загальної середньої освіти, які інтегрували профорієнтаційний складник в освітній процес, у бібліотечні форми такої діяльності. Окреслено перспективні шляхи розвитку профорієнтаційної роботи з учнями старших класів у закладах загальної середньої освіти в умовах проєктування освітнього середовища щодо модернізації змісту профорієнтації, пошуку нових форм профорієнтаційної діяльності.
The article substantiates the relevance and expediency of career orientation work in general secondary education institutions in the conditions of designing an educational environment, taking into account the results of the analysis of professional orientations of high school students. It was found that the informed choice of a profession is an important step towards the successful personal and professional self-realization of student youth, the development of a future career and life priorities. The research and publications on this topic, as well as the existing definitions of the concepts of ’career guidance work’ and ’career guidance’ are analysed. It is determined that career guidance and vocational guidance are most often interpreted as psychological and pedagogical activities of general secondary education institutions aimed at preparing a person for a conscious choice of profession and determining their place in society. It is argued that the formation of a person’s readiness for professional self-determination, including the use of pedagogical technologies, requires the creation of systematic work, which becomes possible in the conditions of designing an educational environment. Such systemic activity is possible only under the condition of the development of partnership relations between general educational institutions and a number of other public institutions, such as the library, employment service, public organizations, etc. vocational guidance work, which can be divided according to content and direction, are singled out. Informational and methodological resources for career guidance activities in institutions of general secondary education in terms of designing an educational environment from state institutions and public organizations are offered, which are presented in the form of consultations on educational and career planning. The results of the survey of high school students in Kyiv institutions of general secondary education are characterized, and it is noted that high school students experience an increase in psychological stress when choosing a profession. Examples of career guidance work in modern institutions of general secondary education, which integrated the career guidance component into the educational process, are given, library forms of such activity are highlighted. Prospective ways of developing career guidance work with high school students in institutions of general secondary education in terms of designing an educational environment are outlined, aimed at modernizing the content of career guidance, searching for new forms of career guidance activity. |
|
Publisher |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744143/1/%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B2%D1%96%D0%B9%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D1%96%D1%97.pdf
- Матвійчук, Оксана Євгенівна (orcid.org/0000-0002-8555-3645 <http://orcid.org/0000-0002-8555-3645>) and Петрощук, Н. Р. (orcid.org/0000-0002-0906-0603 <http://orcid.org/0000-0002-0906-0603>) (2024) Information and resource support for career guidance work with high school students in the conditions of designing an educational environment Науково-педагогічні студії (8). pp. 249-270. ISSN 2663-5739 10.32405/2663-5739-2028-8-249-270 |
|