Record Details

Implementation of STEM education in the framework of the New Ukrainian School reform

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744130/
https://physics.uz.ua/en/journals/issue-55-2024/implementation-of-stem-education-in-the-framework-of-the-new-ukrainian-school-reform
10.54919/physics/55.2024.206er4
 
Title Implementation of STEM education in the framework of the New Ukrainian School reform
Впровадження STEM-освіти в рамках реформи Нової української школи
 
Creator Rogoza, Valentyn
Levchenko, Fessalonika
Kalinina, Liudmyla
Zasiekina, T. M.
Skulovatov, Oleksandr
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Relevance. The research relevance is determined by the need to develop STEM education, which is envisaged by the Ukrainian government for the period up to 2027. STEM approaches are only partially implemented in Ukrainian educational institutions, mainly in out-of-school educational institutions.
Purpose. The study aims to examine the problems and the need to consider the role of STEM education technology in the process of implementing the New Ukrainian School reform at the stages of primary and senior specialised schools.
Methodology. Theoretical methods were used in the study, including analysis and synthesis, methods of generalisation, comparison and forecasting of the innovative educational process. As empirical research methods, a survey of schoolteachers in the field of STEM education was conducted.
Results. The study examines the promising areas of STEM education in the system of basic and senior specialised educational institutions. The advantages of using STEM-oriented educational programmes are outlined and the prevailing competencies for the teaching staff of the educational process are identified. The interdisciplinary connections in the implementation of STEM tasks and projects by students in various subjects were investigated. In the context of scientific work, the state of scientific and methodological support for the implementation of this technology in modern educational institutions was identified, the directions of implementation were investigated, and methods for designing STEM education into the general secondary education system were substantiated.
Conclusions. The practical significance of the study lies in the possibility of using the obtained results in writing manuals and publishing textbooks in the direction of developing the STEM education ecosystem, and training specialists in the field of robotics in the process of teaching STEM subjects.
Актуальність. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розвитку STEM-освіти, яка передбачена урядом України на період до 2027 року. STEM-підходи лише частково впроваджуються в українських закладах освіти, переважно в позашкільних навчальних закладах.
Мета. Метою дослідження є вивчення проблем та необхідності врахування ролі технологій STEM-освіти в процесі впровадження реформи Нової української школи на етапах початкової та старшої профільної школи.
Методологія. У дослідженні використано теоретичні методи, зокрема аналіз і синтез, методи узагальнення, порівняння та прогнозування інноваційного освітнього процесу. Як емпіричні методи дослідження було проведено опитування шкільних вчителів у сфері STEM-освіти.
Результати. У дослідженні розглядаються перспективні напрями STEM-освіти в системі базових і старших профільних навчальних закладів. Окреслено переваги використання STEM-орієнтованих освітніх програм та визначено головні компетенції для педагогічного персоналу освітнього процесу. Досліджено міжпредметні зв’язки при виконанні STEM-завдань і проєктів учнями з різних предметів. У контексті наукової роботи визначено стан науково-методичного забезпечення впровадження цієї технології в сучасних закладах освіти, досліджено напрями впровадження та обґрунтовано методику проєктування STEM-освіти в систему загальної середньої освіти.
Висновки. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання отриманих результатів при написанні посібників та виданні підручників у напрямку розвитку екосистеми STEM-освіти, а також при підготовці фахівців у галузі робототехніки в процесі викладання STEM-предметів.
 
Publisher Uzhhorod National University
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744130/1/2064-2073_Rogoza%20et%20al.pdf
- Rogoza, Valentyn (orcid.org/0000-0002-9552-0310 <http://orcid.org/0000-0002-9552-0310>), Levchenko, Fessalonika (orcid.org/0000-0003-4295-2934 <http://orcid.org/0000-0003-4295-2934>), Kalinina, Liudmyla (orcid.org/0000-0003-0534-6089 <http://orcid.org/0000-0003-0534-6089>), Zasiekina, T. M. (orcid.org/0000-0001-9362-5840 <http://orcid.org/0000-0001-9362-5840>) and Skulovatov, Oleksandr (orcid.org/0009-0001-5871-0289 <http://orcid.org/0009-0001-5871-0289>) (2024) Implementation of STEM education in the framework of the New Ukrainian School reform Scientific Herald of Uzhhorod University. Series "Physics" (55). pp. 2064-2073. ISSN 2415-8038
10.54919/physics/55.2024.206er4