Використання STEM-технології та віртуальної реальності для формування екологічної компетентності здобувачів освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744087/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/journal/article/view/151 10.32405/2308-3778-2024-28-2-199-212 |
|
Title |
Використання STEM-технології та віртуальної реальності для формування екологічної компетентності здобувачів освіти
Use of STEM technology and virtual reality for the formation of еnvironmental competence of educators |
|
Creator |
Трутень, Аліна Вікторівна
|
|
Subject |
004.94 Simulation
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
The article carries out a theoretical and methodological analysis of STEM technology and virtual reality (VR) for the formation of environmental competence of students of education. The features and advantages of using STEM technology and VR in the educational process are revealed. The purpose of the article is to carry out a theoretical and methodological analysis of STEM technology and virtual reality (VR) for the formation of environmental competence of students of education. The tasks of the research are defined as: to reveal the features of the use of STEM technology and virtual reality (VR) in education; to analyze modern approaches to the use of STEM technology and VR for the formation of environmental competence of participants in the educational process; to give examples of the use of STEM technology and VR for the formation of environmental competence of students of education. The following methods were used to achieve the set goal and identified tasks: theoretical: theoretical analysis and generalization of literary sources; comparison, classification, generalization; deductive, inductive methods; system method, formalization; idealization and pedagogical modeling; empirical: pedagogical observation, generalization of pedagogical experience. Examples of using STEM technology are given – the creation of a mini-greenhouse on solar batteries, the creation of a water purification system, biodiversity research, studying the impact of waste on the environment, holding actions on planting trees and equipping children’s playgrounds in natural places, and VR – virtual tours, simulation of real environmental problems, games in virtual reality, joint projects – to increase the level of environmental competence of students of education. It is concluded that the use of STEM technology and VR for the formation of students' environmental competence is an effective method of raising awareness of environmental problems and encouraging students to participate actively in solving them. Prospects for further research are aimed at improving the methods of using VR to increase the level of environmental competence among students of education and the development of specialized STEM programs and platforms for teaching environmental aspects. У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз STEM-технології та віртуальної реальності (VR) для формування екологічної компетентності здобувачів освіти. Розкрито особливості й переваги застосування STEM-технології та VR в освітньому процесі. Мета полягає в здійсненні теоретико-методологічного аналізу STEM-технології та віртуальної реальності (VR) для формування екологічної компетентності здобувачів освіти. Завданнями дослідження визначено: розкрити особливості застосування STEM-технології та віртуальної реальності (VR) в освіті; проаналізувати сучасні підходи до використання STEM-технології та VR для формування екологічної компетентності учасників освітнього процесу; навести приклади використання STEM- технології та VR для формування екологічної компетентності здобувачів освіти. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань були застосовані такі методи: теоретичні: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел; порівняння, класифікацію, узагальнення; дедуктивний, індуктивний методи; системний метод, формалізацію; ідеалізацію та педагогічне моделювання; емпіричні: педагогічне спостереження, узагальнення педагогічного досвіду. Наведено приклади використання STEM-технології, зокрема створення мінітеплиці на сонячних батареях, виготовлення системи очищення води, дослідження біорізноманіття, вивчення впливу відходів на довкілля, проведення акцій з висадки дерев та облаштування дитячих майданчиків у природних місцях. Представлено ситуації застосування віртуальної реальності (VR) через віртуальні екскурсії, симуляцію реальних екологічних проблем, освітні ігри у віртуальній реальності, спільні проєкти – для підвищення рівня екологічної компетентності здобувачів освіти. Підсумовано, що використання STEM-технології та VR для формування екологічної компетентності здобувачів освіти є ефективним методом підвищення освіченості про проблеми навколишнього середовища та заохочення учнів до активної участі у їхньому розв’язанні. Перспективи подальших досліджень спрямовано на вдосконалення методів використання VR для підвищення рівня екологічної компетентності у здобувачів освіти, розроблення спеціалізованих STEM-програм і платформ для навчання екологічним аспектам. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744087/1/151-Article%20Text-316-1-10-20241219.pdf
- Трутень, Аліна Вікторівна (orcid.org/0009-0004-8618-9007 <http://orcid.org/0009-0004-8618-9007>) (2024) Use of STEM technology and virtual reality for the formation of еnvironmental competence of educators Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (28). pp. 199-212. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2024-28-2-199-212 |
|