Record Details

Модель взаєморозуміння в батьківсько-дитячих стосунках: освітній контекст

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744058/
https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/125
https://doi.org/10.33120/popp-Vol13-Year2023-125
 
Title Модель взаєморозуміння в батьківсько-дитячих стосунках: освітній контекст
A model of mutual understanding in parent-child relationships: educational context
 
Creator Чистяк, Ольга
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Вступ. Батьки учнів прагнуть щоб їхні діти досягли освітніх здобутків та, відповідно, використовують різні стилі виховання. Стилі комунікації батьків з дітьми, в тому числі, і щодо освіти дітей в наукових дослідженнях зафіксовано як стилі виховання. Взаєморозуміння характеризується як узгодженість та досягнення освітніх здобутків враховуючи погляди, позиції, можливості один одного та розуміючи іншого як особистість з її потребами, інтересами, установками, переживаннями, досягненнями і поразками. Взаєморозуміння опирається на емпатію, що передбачає емоційну грамотність батьків - аналіз та розуміння емоцій.
Мета наукового дослідження: висвітлити логіку витлумачення авторської моделі взаєморозуміння батьків і дітей.
Методологія: для досягнення мети статті використовували низку методів наукового пізнання, а саме: аналіз наукової літератури, індукція, дедукція, синтез, узагальнення, порівняння.
Отримані результати. В основі авторської моделі лежить батьківство – інтегральна категорія, якою позначають залучення матері та батька до процесу виховання дитини, реалізацію ними батьківських функцій: виховної, соціально-економічної, доглядової, комунікативної, рекреативної, психологічного захисту тощо. В моделі середній сектор ґрунтується на екологічності процесу взаєморозуміння і базується на врахуванні поглядів, інтересів, установки, потреб, переживань на емпатійному рівні. В ситуації актуалізації конкретних задач освіти, як то ДПА, ЗНО, отримання атестата, взаєморозуміння ґрунтується на позиції кожного.
Висновки. Очевидно, що в ситуації переривистих зв’язків між батьками і дитиною, взаєморозуміння досягається за рахунок ситуативних чинників, які є ключовими для подальшого розвитку подій. Діти в такій ситуації навчаються розуміти стани батьків і використовувати їх за для своєї вигоди. В ситуації неможливості упередити поведінку батьків, поведінка дітей стає реактивною і проявляється в акціях протесту, пасивності, невключення в освітній протест. В цьому секторі розуміння досягається на основі врахування ситуативних чинників і характеризуються певного моменту і немає показників стабільності, як ми це спостерігали у середньому та правому секторі.
Introduction. Parents of students strive for their children to achieve educational achievements and, accordingly, use different parenting styles. Communication styles of parents with children, including regarding children's education, have been recorded in scientific studies as parenting styles. Mutual understanding is characterized as consistency and achievement of educational achievements, taking into account the views, positions, capabilities of each other and understanding the other as a person with his needs, interests, attitudes, experiences, achievements and defeats. Mutual understanding is based on empathy, which implies emotional literacy of parents - analysis and understanding of emotions.
The purpose of the scientific research: to highlight the logic of the interpretation of the author's model of mutual understanding between parents and children. Methodology: to achieve the goal of the article, a number of methods of scientific knowledge were used, namely: analysis of scientific literature, induction, deduction, synthesis, generalization, comparison.
The results. The basis of the author's model is parenthood - an integral category that denotes the involvement of the mother and father in the process of raising a child, their implementation of parental functions: educational, socio-economic, caring, communicative, recreational, psychological protection, etc. In the model, the middle sector is based on the ecological nature of the process of mutual understanding and is based on taking into account views, interests, attitudes, needs, and experiences at the empathic level. In the situation of actualization of specific educational tasks, such as DPA, external examination, obtaining a certificate, mutual understanding is based on everyone's position.
Conclusions. It is obvious that in a situation of interrupted relations between parents and a child, mutual understanding is achieved due to situational factors, which are key for the further development of events. Children in such a situation learn to understand their parents' situations and use them for their own benefit. In the situation of impossibility to prejudge the behavior of parents, the behavior of children becomes reactive and manifests itself in protest actions, passivity, non-inclusion in educational protest. In this sector, understanding is achieved on the basis of taking into account situational factors and is characterized by a certain moment and there are no indicators of stability, as we observed in the middle and right sector.
 
Publisher Tалком
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744058/1/125-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-242-2-10-20230823.pdf
- Чистяк, Ольга (orcid.org/0000-0003-4583-4933 <http://orcid.org/0000-0003-4583-4933>) (2023) A model of mutual understanding in parent-child relationships: educational context Проблеми Політичної Психології, 13 (27). pp. 127-136. ISSN 2411-1449
https://doi.org/10.33120/popp-Vol13-Year2023-125