Record Details

Актуальні форми участі батьків – носіїв громадської думки щодо освіти дітей у системі «сім’я – школа»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744057/
https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/152
10.33120/popp-Vol15-Year2024-152
 
Title Актуальні форми участі батьків – носіїв громадської думки щодо освіти дітей у системі «сім’я – школа»
Current forms of parental involvement as bearers of public opinion regarding children's education in the «family-school» system
 
Creator Боброва, Лариса
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description Мета дослідження – визначити актуальні форми участі батьків як носіїв громадської думки щодо освітнього процесу дітей у системі «сім’я – школа».
Основні методи дослідження: систематичний теоретичний аналіз джерел, авторське опитування, статистична обробка даних, узагальнення.
Результати. У межах дослідження актуальних форм участі батьків як носіїв громадської думки щодо освіти в системі «сім’я – школа» побудовано концептуальну модель громадської думки щодо освіти, а також комплексну модель участі батьків в освітньому процесі дитини. З’ясовано, що важливою умовою формування громадської думки і предметно-практичним її результатом є діяльність соціальних суб’єктів, а основним чинником цієї діяльності – базова потреба суб’єктів у взаємодії і спілкуванні. Визначено, що функціонування громадської думки відбувається на двох рівнях: вербальному (сприймання інформації, її опрацювання та оцінювання) і дієвому (здійснення суб’єктом діяльності відповідно до цього оцінювання). Розкрито роль первинних груп, зокрема сім’ї, у формуванні та функціонуванні громадської думки Зіставлено два типи участі батьків в освітньому процесі дитини: участь у побудові домашнього освітнього середовища і шкільна участь. Виділено три групи факторів, що визначають тип участі: 1) «предмети» інтересу батьків, засновані на їхньому уявленні про якість освіти; 2) канали комунікації або способи взаємодії суб'єктів освіти; 3) соціально-психологічні «мотиватори» участі батьків в освітньому процесі дитини. Визначено рівні суб’єктності батьків, зокрема: з'ясування ситуації; обговорення проблем та вироблення варіантів їх вирішення; участь на рівні прийнятих стандартних заходів; участь на рівні висловлювання своєї думки; участь на рівні планування та вибору.
Висновки. Аналіз результатів дослідження дає підстави стверджувати, що батьки частіше залучені до домашньої освіти своїх дітей, ніж беруть участь у житті школи. Виокремлено такі пріоритетні типи участі батьків в освітньому процесі дитини: домашнє навчання, виховання, комунікація зі школою.
Перспективою дослідження є визначення типологічних груп батьків за специфікою їхньої участі в освітньому процесі дитини, а також встановлення зв’язків з потенційними ефектами різних варіантів участі.
Research Objective. To identify current forms of parental involvement as bearers of public opinion regarding the educational process of children in the «family-school» system.
Methodology. The main research methods include systematic theoretical analysis of sources, an original survey, statistical data processing, and generalization.
Results. Within the framework of researching current forms of parental involvement as bearers of public opinion regarding education in the "family-school" system, a conceptual model of public opinion on education and a comprehensive model of parental involvement in the child's educational process have been constructed. It has been established that an important condition for the formation of public opinion and its practical outcome is the activity of social subjects, and the primary factor of this activity is the basic need of the subjects for interaction and communication. It has been determined that the functioning of public opinion occurs on two levels: the verbal level, which includes the perception of information, its processing, and evaluation, and the active level, which involves the subject undertaking activities based on this evaluation. The role of primary groups, particularly the family, in the formation and functioning of public opinion has been revealed. Two types of parental involvement in the child's educational process have been compared: involvement in creating the home educational environment and school involvement. Three groups of factors determining the nature of involvement have been identified: «subjects» of parental interest based on their perception of educational quality; communication channels or methods of interaction among educational subjects; and socio-psychological «motivators» for parental involvement in the child's educational process. Levels of parental agency have been identified, including: understanding the situation; discussing problems and developing solutions; participating at the level of accepted standard measures; participating at the level of expressing one's opinion; and participating at the level of planning and decision-making.
Conclusions. Analysis of the research results suggests that parents are more frequently involved in the home education of their children than in school life. The following priority types of parental involvement in the child's educational process have been identified: home education, upbringing, and communication with the school.
The future direction of the research includes identifying typological groups of parents based on the specifics of their involvement in the child's educational process and establishing connections with the potential effects of different types of involvement.
 
Publisher Талком
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744057/1/152-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-292-2-10-20240719.pdf
- Боброва, Лариса (orcid.org/0000-0002-3294-9216 <http://orcid.org/0000-0002-3294-9216>) (2024) Current forms of parental involvement as bearers of public opinion regarding children's education in the «family-school» system Проблеми політичної психології, 15 (29). pp. 166-167. ISSN 2411-1449
10.33120/popp-Vol15-Year2024-152