Проблема розвитку толерантності до дітей з інвалідністю в закладах загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744056/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/752 10.32405/2411-1317-2024-2-147-158 |
|
Title |
Проблема розвитку толерантності до дітей з інвалідністю в закладах загальної середньої освіти
The issue of tolerance development towards children with disability in general secondary education establishments |
|
Creator |
Ремех, Тетяна Олексіївна
Мельничук, Єлизавета Олегівна |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 373 Kinds of school providing general education 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті висвітлено проблему становища учнів з інвалідністю в закладах загальної середньої освіти. Сформульовано основні ознаки толерантності й інклюзії. Наголошено, що толерантність і прийняття є протилежними булінгу та приниженню. Виокремлено основні ознаки толерантності як соціального явища (взаємоповага, відкритість до нових ідей, здатність до спільних активностей, спроможність до самокритики). Зауважено на методах популяризації інклюзії в Україні, важливості підвищення толерантності серед учнівства. Охарактеризовано причини зростання рівня толерантності, зокрема в Україні. З’ясовано, що рівень інклюзії в Україні нижчий від рівня європейських держав. Розглянуто ставлення в суспільстві до дітей з фізичними й інтелектуальними порушеннями. Окреслено конкретні заходи щодо впровадження толерантного ставлення до дітей з інвалідністю у вітчизняних закладах загальної середньої освіти України (відкриття інклюзивних класів, створення безпечного простору, підготовка педагогічних працівників, друк підручників). За результатами опитування здобувачів освіти та інтерв’ю фахівців в означеній галузі встановлено основні проблеми щодо інвалідності учнів в українських закладах освіти. Наголошено, що ефективна комунікація та взаємодія з дітьми з інвалідністю потребують уважного, базованого на відкритості й повазі до їхньої унікальності підходу. Підтверджено, що вищий рівень інклюзії дитини з інвалідністю створює більш комфортні й безпечні умови для співіснування учнів та спільного освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Окремі положення статті проілюстровано рисунками. За результатами проведеного дослідження створено буклет, який поширено в соціальних мережах.
The article addresses the issue of the status of students with disabilities in general secondary education establishments. The main characteristics of tolerance and inclusion are described, emphasizing that tolerance and acceptance are contrary to bullying and humiliation. The main features of tolerance as a social phenomenon are highlighted (mutual respect, openness to new ideas, ability to engage in team activities, capacity for self-criticism). Methods of promoting inclusion in Ukraine and the importance of increasing tolerance among students are noted. The reasons for the increase in the level of tolerance, particularly in Ukraine, are characterized. It is clarified that the level of inclusion in Ukraine is lower than the average in European countries. Society’s attitudes towards children with physical and intellectual disabilities are discussed. Specific measures for promoting a tolerant attitude towards children with disabilities in Ukrainian secondary education institutions are outlined (opening inclusive classes, creating a safe space, training pedagogical staff, printing textbooks). Based on the results of surveys of students and interviews with experts in the field, the main problems regarding the disability of students in Ukrainian educational institutions are established. It is emphasized that effective communication and interaction with children with disabilities require a careful, open-minded, and respectful approach to their uniqueness. It is confirmed that a higher level of inclusion of children with disabilities creates more comfortable and safe conditions for coexistence of students and joint educational processes in secondary education institutions. Certain provisions of the article are illustrated with drawings. A brochure has been created based on the results of the research and distributed on social networks. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744056/1/13.pdf
- Ремех, Тетяна Олексіївна (orcid.org/0000-0002-5666-6640 <http://orcid.org/0000-0002-5666-6640>) and Мельничук, Єлизавета Олегівна (orcid.org/0009-0006-2387-4714 <http://orcid.org/0009-0006-2387-4714>) (2024) The issue of tolerance development towards children with disability in general secondary education establishments Український педагогічний журнал, 2. pp. 147-158. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2024-2-147-158 |
|