Record Details

Закордонний досвід впровадження парламентської просвіти: взаємодія парламентів з дітьми та молоддю

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744040/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/814
10.32405/2411-1317-2024-4-30-40
 
Title Закордонний досвід впровадження парламентської просвіти: взаємодія парламентів з дітьми та молоддю
Foreign experience in implementing parliamentary education: interaction of parliaments with children and youth
 
Creator Гриньова, М.В.
Іванюк, І.В.
Паращенко, Л.І.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
32 Politics
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено результати аналітичного огляду закордонного досвіду взаємодії парламентів з дітьми та молоддю щодо впровадження парламентської просвіти. Метою дослідження є аналіз практичного досвіду взаємодії парламентів різних країн з дітьми та молоддю, що спрямований на підвищення обізнаності про парламентську діяльність та демократичні політичні процеси. З’ясовано, що серед освітніх активностей для дітей і молоді дієвими формами впровадження парламентської просвіти є такі: молодіжний парламент, екскурсії в будівлі парламентів, стимуляційні ігри, освітні візити учнів і студентів до парламенту, зустрічі з політиками та експертами, онлайн-уроки, навчальні активності з використанням цифрових інструментів, виставки, конкурси, фестивалі, вікторини, а також навчальні курси та стажування для студентів. Зазначено, що серед активностей для педагогів основними формами взаємодії з боку парламентів є такі: підвищення кваліфікації вчителів з викладання парламентської просвіти у вигляді вебінарів і дистанційних курсів, навчання майбутніх учителів, надання доступу до готових конспектів навчальних занять, створення мережі вчителів з парламентської просвіти, надання статусу вчителя-посла з парламентської просвіти. Звернуто увагу, що навчально-інформаційні ресурси з парламентської просвіти розміщуються в електронному вигляді та є в загальному доступі на сайтах парламентів, онлайн-порталах для дітей і молоді, створених освітніми центрами або службами парламентів, та на сайтах молодіжних парламентів. Вони містять адаптовану для кожної вікової цільової аудиторії інформацію про діяльність парламенту країни, пропонують як онлайн інтерактивні ресурси, відео, аудіо, так і електронні версії друкованих матеріалів. Надано на основі закордонного досвіду рекомендації для Освітнього центру Верховної Ради України щодо використання дієвих форматів взаємодії з дітьми та молоддю у здійсненні парламентської просвіти за такими категоріями: освітні активності для дітей і молоді, активності для педагогів, навчально-інформаційні ресурси.
The article presents the results of an analytical review of the foreign experience of parliaments’ interaction with children, youth, and educators in implementing parliamentary education. The purpose of the study is to analyze the practical experience of parliaments of different countries in interacting with children and youth, aimed at raising awareness of parliamentary activities and democratic political processes. It has been found that among the educational activities for children and youth, the following are effective forms of implementing parliamentary education: youth parliaments, excursions to parliamentary buildings, stimulating games, educational visits to parliament by pupils and students, meetings with politicians and experts, online lessons, digital tools, exhibitions, competitions, festivals, quizzes, as well as training courses and internships for students. It is noted that among the activities for teachers, the main forms of interaction on the part of parliaments are the following: professional development for teachers in teaching parliamentary education through webinars and distance courses, training of future teachers, providing access to ready-made class notes, creating a network of teachers in parliamentary education, and granting the status of teacher-ambassador for parliamentary education. It is noted that educational and information resources on parliamentary education are posted in electronic form and are publicly available on the websites of parliaments, online portals for children and youth created by educational centers or parliamentary services, and websites of youth parliaments. They contain information about the activities of the country’s parliament adapted for each age target audience, and offer both online interactive resources, video, audio, and versions of printed materials. Based on foreign experience, the article provides recommendations for the Educational Center of the Verkhovna Rada of Ukraine on the use of effective formats of interaction with children and youth in parliamentary education in the following categories: educational activities for children and youth, activities for teachers, and educational and information resources.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744040/1/2024_04_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Гриньова, М.В. (orcid.org/0000-0003-1308-2634 <http://orcid.org/0000-0003-1308-2634>), Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) and Паращенко, Л.І. (orcid.org/0000-0003-0613-2998 <http://orcid.org/0000-0003-0613-2998>) (2024) Foreign experience in implementing parliamentary education: interaction of parliaments with children and youth Ukrainian Educational Journal, 4. pp. 30-40. ISSN 2411-7420
10.32405/2411-1317-2024-4-30-40