Школа інформаційно-аналітичного супроводу освіти з питань збереження психологічного здоров’я в умовах воєнного стану та глобальної цифрової трансформації суспільства: здобутки, рекомендації, перспективи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744005/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/516 10.37472/v.naes.2024.6232 |
|
Title |
Школа інформаційно-аналітичного супроводу освіти з питань збереження психологічного здоров’я в умовах воєнного стану та глобальної цифрової трансформації суспільства: здобутки, рекомендації, перспективи
School of information and analytical support for education on the preservation of psychological health under martial law and global digital transformation of society: achievements, recommendations, prospects |
|
Creator |
Лучанінова, Ольга Петрівна
Углова, Ольга Віталіївна |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology |
|
Description |
Представлено систему роботи відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти щодо апробації і впровадження поточних і кінцевих результатів наукового дослідження в практику освіти і науки України і зарубіжжя. Наведено результати прикладного наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України» (2024-2025 рр.), виконавцем якого є відділ наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського. Серед отриманих теоретичних результатів: визначення теоретико-методологічних засад інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України; здійснення науково-бібліографічного аналізу наукових доробків провідних вчених НАПН України; проведення моніторингу щодо зарубіжних журналів, в яких висвітлюються проблеми психологічної науки у воєнний період; розроблено та оприлюднено ряд електронних ресурсів, зокрема щодо науково-методичного забезпечення психологічної науки і практики про подолання деструктивних наслідків надзвичайних ситуацій з врахуванням результатів цифрової трансформації суспільства і освіти. Зокрема підготовлено аналітичні, бібліографічні та реферативні огляди, які спрямовано: на допомогу психологам з досвіду історіографічного вивчення проблеми бойового стресу та бойової психічної травми; з профілактики емоційного вигорання в умовах воєнного стану і акцентовано на джерелах, що розкривають симптоми, причини, техніки його нормалізації; з інформаційного забезпечення підготовки військових психологів у системі української освіти через призму історіографії 1991-2024 рр., з інформаційного супроводу освітян щодо подолання деструктивних наслідків воєнного стану, зокрема посттравматичного стресового розладу, а також з інформаційно-аналітичного забезпечення національно-патріотичного виховання у психолого-педагогічному аспекті, протидії російській агресії та подоланню її наслідків.
The proposed report presents the system of work of the Department of Scientific Information and Analytical Support of Education on testing and implementation of current and final results of scientific research in the practice of education and science in Ukraine and abroad. The authors present the results of the applied scientific research “Information and Analytical Support of Psychological Science in the Military and Postwar Periods of Ukraine” (state registration number: 0124U000842), which is carried out in 2024-2025 by the Department of Scientific Information and Analytical Support. Among the theoretical results obtained are: determination of theoretical and methodological foundations of information and analytical support of psychological science in the wartime and post-war periods of Ukraine; scientific and bibliographic analysis of scientific works of leading researchers of NAES of Ukraine; monitoring of foreign journals that cover the problems of psychological science in the wartime period; a number of electronic resources were developed and published, in particular, on scientific and methodological support of psychological science and practice to overcome the destructive consequences of emergencies, taking into account the results of digital transformation of society and education. In particular, analytical, bibliographic and abstract reviews were prepared to assist psychologists in the experience of historiographical study on the problem of combat stress and combat trauma; on the prevention of emotional burnout in martial law and focus on sources that reveal the symptoms, causes, techniques of its normalisation; on information support for the training of military psychologists in the Ukrainian education system through the prism of historiography in 1991-2024, on information support for educators to overcome the destructive consequences of combat stress and combat trauma, as well as on information and analytical support for national-patriotic education in the psychological and pedagogical aspect and countering russian aggression and overcoming its consequences. |
|
Publisher |
Національна академія педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744005/2/516-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1065-1-10-20241226.pdf
- Лучанінова, Ольга Петрівна (orcid.org/0009-0005-2205-547X <http://orcid.org/0009-0005-2205-547X>) and Углова, Ольга Віталіївна (orcid.org/0000-0002-5888-5142 <http://orcid.org/0000-0002-5888-5142>) (2024) School of information and analytical support for education on the preservation of psychological health under martial law and global digital transformation of society: achievements, recommendations, prospects Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2 (6). pp. 1-6. ISSN 2707-305X 10.37472/v.naes.2024.6232 |
|