Record Details

Діти і війна: досвід екстреної психологічної допомоги

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744003/
https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/262
10.33189/epsn.v2i25.262
 
Title Діти і війна: досвід екстреної психологічної допомоги
Children and war: the experience of emergency psychological assistance
 
Creator Міськов, Геннадій
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Дослідження у вивченні міжнародного досвіду надання необхідної психологічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами дошкільного віку в умовах війни (надзвичайних ситуацій) розкриває проблематику психологічних аспектів природи страхів, тривог, переживань, як наслідків травмівного досвіду. Розуміння небезпеки, адаптація до неї є головною необхідністю критичних умов надання освітніх послуг, щоб зменшити вплив на вразливість дітей, вплинути на розвиток індивідуальних адаптивних навичок, можливостей, здібностей в умовах освітнього середовища місцевих громад. Досвід, з яким зіткнулися багато постраждалих від війни дітей, суперечить їхнім основним базовим потребам.
Мета - проаналізувати міжнародні ідеї багатовимірної концепції досвіду небезпеки, підходи, практики психологічної допомоги дітей з особливими освітніми потребами.
Методи. Описова феноменологія Edmund Husserl, комплексний підхід надав змогу застосувати змішані методи збору інформації та тематичного аналізу.
Результати. ООН, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ та ін., сповідуючи багатовимірну концепцію досвіду небезпеки, розробили мінімальні стандарти для навчання в умовах надзвичайної ситуації, цілями яких є: сприяння доступу до освіти постраждалих від надзвичайної ситуації. Мінімальні стандарти пов’язані з розробленням і застосуванням моделей, підходів, гуманітарних програм раннього дитинства (розвитку), щоб мінімізувати психосоціальні проблеми та особливі освітні потреби дітей, їхніх родин у часи кризи. Положення програми «Освіта для всіх» вмотивовує комплексний підхід щодо особливостей, інструментів для виявлення небезпек для дітей, так і соціально-психологічних шляхів гуманітарних програм раннього дитинства (майстерень, технік, стратегій, прийомів та ін.). Аналіз досвіду застосування програм для дошкільників з особливими освітніми потребами є важливим інформаційним ресурсним джерелом з тим, щоб максимальним чином і найкоротші терміни звернути погляди фахівців закладів освіти, можливостей місцевих громад на виявлення проблем психічного здоров’я, діагностування та покращення якості надання необхідних психологічних, освітніх послуг у задоволенні базових безпекових потреб. Найважливішим орієнтиром-досвідом у застосуванні програм психосоціальної допомоги під час надзвичайної ситуації набуває ідея про необхідність розроблення, впровадження подібних програм психологічного спрямування в українських реаліях, можливостей місцевих громад та ресурсів спеціальних й інклюзивних закладів освіти.
The study reveals the problems in studying the international experience of providing the necessary psychological assistance to children with special educational needs of preschool age in the conditions of war (emergencies), the perspective of analyzing the psychological aspects of the nature of fears, anxieties, experiences, and the consequences of traumatic experiences. Understanding the danger, and adapting to it is the main necessity of critical conditions for the provision of educational services to reduce the impact on the vulnerability of children, and to influence the development of individual adaptive skills, opportunities, and abilities in the conditions of the educational environment of local communities. The experiences of many war-affected children run counter to what most consider to be the basic needs of every child: continuous care by relatives (parents or guardians), shelter and food, safety; and educational development. The goal is to analyze international ideas of the multidimensional concept of the experience of danger, approaches, and practices of psychological assistance to children with special educational needs. Methods. Edmund Husserl's descriptive phenomenology, a complex (social-scientific, pragmatic, constructive, person-oriented) approach made it possible to apply mixed methods of information gathering and thematic analysis.
The results. The UN, UNESCO, UNICEF, etc., professing the multidimensional concept of the experience of danger, have developed minimum standards for education in emergencies, the goals of which are: facilitating access to education for victims of emergencies. The minimum requirements are related to developing and applying models, approaches, and humanitarian programs of early childhood (development) to respond to and mimic the psychosocial problems and special educational needs of children and their families in times of crisis. The provision of the "Education for All" program motivates a comprehensive (sociological-scientific, pragmatic, constructive, personally oriented) approach regarding the features, tools for identifying dangers for children, and social-psychological ways of early childhood humanitarian programs (workshops, techniques, strategies, techniques, etc.). The analysis of the experience of using programs for preschoolers with special educational needs is an important informational resource source to draw the views of specialists of educational institutions and the capabilities of local communities to identify mental health problems, diagnose and improve the quality of providing the necessary psychological, educational services in meeting basic security needs. The idea of ​​the need to develop and implement similar programs of psychological guidance in Ukrainian realities, the capabilities of local communities, and the resources of special and inclusive educational institutions becomes the most important guide-experience in the application of psychosocial assistance programs during emergencies.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744003/1/%D0%9C%D1%96%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%93%D0%92_241212_%D0%94%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D1%96%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0.pdf
- Міськов, Геннадій (orcid.org/0000-0002-4135-8880 <http://orcid.org/0000-0002-4135-8880>) (2024) Children and war: the experience of emergency psychological assistance Education of Persons with Special Needs: Ways of Development (25). pp. 155-169. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v2i25.262