Record Details

Прояви резильєнтності на різних рівнях соціо-системи: сім’я, освіта, суспільство під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743983/
https://sci-conf.com.ua/iv-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-and-society-modern-trends-in-a-changing-world-18-20-03-2024-viden-avstriya-arhiv/
 
Title Прояви резильєнтності на різних рівнях соціо-системи: сім’я, освіта, суспільство під час війни
Manifestations of resilience at different levels of the socio-system: family, education, society during war
 
Creator Вовченко, О.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description Українське життя докорінно змінилося після лютого 2022 року, що стосується як цивільних, так і професійних трансформацій. Одномоментно почали існувати два простори «до» та «після». Те, що було звичним для більшості українців припинило своє існування. Освітній простір змінився як і всі інші сфери життя. Освітяни, учні в рази більше стали потребувати психологічної підтримки у контексті розвитку стійкості та адаптивності. Якість освіти почала визначати не лише кількість завдань, які потрібно виконати за будь-яких умов, а й перед усім створення комфортного, безпечного спілкування між учнями та вчителями, студентами й викладачами. Бережливе ставлення до проживання війни у життєвому (біографічному) досвіді, іноді трагічному, кожного учасника освітнього процесу є визначальним фактором відчуття захищеності та мотивації до навчання. Базовим та визначальним стало усвідомлення, що наразі відчуття безпеки українців порушено і для його відновлення потрібен дбайливий, «розуміючий», індивідуальний соціально-психологічний супровід. Саме зараз освітяни мають зважати, що, окрім передачі і засвоєння академічних знань, виникла гостра потреба присутності дорослого, який згуртує, супроводжуватиме та убезпечуватиме.
Ukrainian life has radically changed after February 2022, which concerns both civilian and professional transformations. At the same time, two spaces “before” and “after” began to exist. What was familiar to most Ukrainians ceased to exist. The educational space has changed, like all other spheres of life. Educators and students have become many times more in need of psychological support in the context of developing resilience and adaptability. The quality of education has begun to determine not only the number of tasks that need to be completed under any conditions, but also, above all, the creation of comfortable, safe communication between students and teachers, students and lecturers. A careful attitude towards experiencing war in the life (biographical) experience, sometimes tragic, of each participant in the educational process is a determining factor in the feeling of security and motivation to study. The basic and determining factor has become the awareness that currently the sense of security of Ukrainians has been violated and careful, “understanding”, individual socio-psychological support is needed to restore it. Right now, educators must consider that, in addition to the transfer and assimilation of academic knowledge, there is an urgent need for the presence of an adult who will unite, accompany, and provide security.
 
Publisher MDPC Publishing
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743983/1/SCIENCE-AND-SOCIETY.-MODERN-TRENDS-IN-A-CHANGING-WORLD-18-20.03.24-258-263.pdf
- Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118 <http://orcid.org/0000-0002-4399-0118>) (2024) Manifestations of resilience at different levels of the socio-system: family, education, society during war In: Science and society: modern trends in a changing world. Proceedings of the 4th International scientific and practical conference . MDPC Publishing, с. Vienna, Austria, pp. 258-263. ISBN 978-3-954754-01-4