Record Details

Вплив самооцінки здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти на їх академічну успішність та рівень домагань

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743960/
 
Title Вплив самооцінки здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти на їх академічну успішність та рівень домагань
The impact of self-esteem of vocational (vocational and technical) education students on their academic performance and level of aspirations
 
Creator Пахомов, І.В.
Костіна, Ю.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Самооцінка відноситься до ядра особистості юнака і суттєво впливає на його поведінку. Тому метою дослідження є теоретичне обґрунтування й експериментальне вивчення зв’язку самооцінки, навчальної успішності та рівня домагань здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти Миколаївського професійного промислового ліцею. Завдання дослідження передбачали: теоретичний аналіз літератури з проблеми вивчення взаємозв'язку рівня домагань, навчальної успішності та самооцінки в юнацькому віці; експериментальне дослідження взаємозв’язку самооцінки, академічної успішності та рівня домагань здобувачів освіти.
Серед досліджуваних здобувачів освіти Миколаївського професійного промислового ліцею переважають дівчата віком 17 років із середнім рівнем академічної успішності. З метою дослідження їх самооцінки нами застосовувалися методики «Дослідження самооцінки підлітка» (Г. Казанцева) та «Дослідження самооцінки (Дембо-Рубінштейн у модифікації М. Парафіян). Переважають здобувачі освіти з адекватною самооцінкою (60 %), значно менше осіб із завищеною (22 %) та заниженою самооцінкою (18 %).
Серед досліджуваних здобувачів освіти переважали особи з високим та середнім рівнем домагань та самооцінки. За віком, рівнем академічної успішності, самооцінкою та рівнем домагань значущих відмінностей між хлопцями та дівчатами не виявлено. За рівнем успішності серед хлопців та дівчат переважають здобувачі освіти з середнім її рівнем та адекватною самооцінкою. За віком, статтю, самооцінкою та рівнем домагань значущих відмінностей між здобувачами освіти різного рівня академічної успішності не виявлено. За рівнем самооцінки серед здобувачів з середнім та достатнім рівнями успішності переважають особи з адекватною самооцінкою. У здобувачів, які навчаються краще, більше рівень домагань та самооцінки.
За віковими, статевими ознаками нами не виявлено значущих відмінностей між здобувачами освіти з різною самооцінкою: серед здобувачів з адекватною самооцінкою дещо переважають хлопці, тоді як серед осіб з неадекватною (завищеною чи заниженою) самооцінкою — дівчата. За рівнем академічної успішності серед здобувачів освіти з адекватною та заниженою самооцінкою переважають особи з середнім її рівнем, тобто, здобувачі з завищеною самооцінкою навчаються гірше, і навпаки.
Аналіз рівнів домагань самооцінки здобувачів освіти (методика Дембо-Рубінштейн) з різною самооцінкою (методика Г. Казанцевої) свідчить про відсутність значущих відмінностей між ними за усіма шкалами, але здобувачі із заниженою самооцінкою мають найбільший рівень домагань, а у здобувачів із завищеною самооцінкою самооцінка дещо вище, ніж у інших категорій.
Self-esteem refers to the core of a young man's personality and significantly affects his behavior. Therefore, the purpose of the research is the theoretical substantiation and experimental study of the relationship between self-esteem, academic success and the level of demands of vocational (vocational and technical) students of the Mykolaiv Vocational Industrial Lyceum. The tasks of the research included: theoretical analysis of the literature on the problem of studying the relationship between the level of harassment, academic performance and self-esteem in youth; an experimental study of the relationship between self-esteem, academic success and the level of demands of education seekers.
Among the studied students of the Mykolaiv Vocational Industrial Lyceum, 17-year-old girls with an average level of academic success prevail. In order to study their self-esteem, we used the methods "Research of adolescent self-esteem" (G. Kazantseva) and "Research of self-esteem (Dembo-Rubinshtein modified by M. Parafiyan). Education seekers with adequate self-esteem predominate (60 %), there are significantly fewer people with overestimated (22 %) and underestimated self-esteem (18 %).
Individuals with high and medium levels of harassment and self-esteem prevailed among the studied education seekers. By age, level of academic success, self-esteem and level of harassment, no significant differences between boys and girls were found. According to the level of success among boys and girls, those with an average level of education and adequate self-esteem prevail. According to age, gender, self-esteem and level of harassment, no significant differences were found between students of different levels of academic success. According to the level of self-esteem, individuals with adequate self-esteem prevail among students with average and sufficient levels of success. Achievers who study better have a higher level of harassment and self-esteem.
By age and sex, we did not find any significant differences between students with different self-esteem: boys predominate among students with adequate self-esteem, while girls predominate among those with inadequate (overestimated or underestimated) self-esteem. According to the level of academic success, individuals with an average level of self-esteem predominate among students with adequate and low self-esteem, that is, students with high self-esteem study worse, and vice versa.
The analysis of the levels of harassment of self-esteem of education seekers (Dembo-Rubinstein method) with different self-esteem (the methodology of G. Kazantseva) shows that there are no significant differences between them on all scales, but those with low self-esteem have the highest level of harassment, and those with high self-esteem have a slightly lower self-esteem higher than in other categories.
 
Publisher НДВП «Інтелект-Експрес-Капітал»
 
Date 2025
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743960/1/%D0%9F%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B2%2C%20%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D0%B4..pdf
Пахомов, І.В. (orcid.org/0000-0002-6101-9384 <http://orcid.org/0000-0002-6101-9384>) and Костіна, Ю.А. (orcid.org/0009-0002-1196-270X <http://orcid.org/0009-0002-1196-270X>) (2025) The impact of self-esteem of vocational (vocational and technical) education students on their academic performance and level of aspirations . НДВП «Інтелект-Експрес-Капітал», м. Київ, Україна.