Record Details

Assessment method of the school website as a channel of communication of subjects of educational interaction

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743928/
http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/14202
10.52058/2786-4952-2024-8(42)-791-803
 
Title Assessment method of the school website as a channel of communication of subjects of educational interaction
Методика оцінки веб-сайту школи як каналу комунікації суб’єктів освітньої взаємодії
 
Creator Ловка, Ольга
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article is devoted to the current topic of modern education, which is nowerdays in the process of reformation – the search for socio-psychological means of optimizing and increasing the effectiveness of the communication process between the subjects of educational interaction. The purpose of the article is to publicize the author's method of researching the communicativeness of the website of a school institution as one of the forms of mediated communication between subjects of educational interaction. To realize the goal, the following tasks were set: 1) to reveal the main positions of the author's methodology for assessing the level of communicativeness of websites of school institutions; 2) to present the results of the approbation of the methodology. The concept of "communicativeness of the website" was introduced, which is defined as the ability to ensure communication with the help of the website - to establish and maintain communication between the employees of the educational institution, families and the community about the topics of school life. Three components of the site's communicability are defined: 1) operational component - the functionality of the site (the degree of its convenience, content, accessibility, responsiveness, availability of feedback); 2) the emotional component – the attractiveness and modernity of the design, which affects emotions and perception, and 3) the cognitive component – the level of coverage of communication topics important for subjects of educational communication. The methodology was developed on the basis of 10 defined site evaluation criteria, which became the poles of graduated scales such as the semantic differential and 6 additional ones - which contain a meaningful content of the site's subject areas. With the help of the methodology, it was established that the emotional component is the weakest aspect of the communication of the websites of school institutions - they are often not perceived positively due to the non-modernity and insufficient attractiveness of the design. The test results showed that the developed methodology can be recommended for use in the assessment of mediated communicative processes of ensuring the quality of education in schools.
Статтю присвячено актуальній темі сучасної освіти, яка знаходиться сьогодні в процесі реформування – віднайденню соціальнопсихологічних засобів оптимізації та підвищення ефективності процесу комунікації між суб’єктами освітньої взаємодії. Метою статті є оприлюднення авторської методики дослідження комунікативності веб-сайту освітнього закладу як однієї з форм опосередкованої комунікації між суб’єктами освітньої взаємодії. Для реалізації мети були поставлені наступні завдання: 1) розкрити основні позиції авторської методики оцінки рівня комунікативності веб-сайтів ЗЗСО; 2) презентувати результати апробації методики. Введено поняття «комунікативність сайту», яке визначається як здатність забезпечити з допомогою сайту комунікацію – встановити і підтримувати зв’язок між працівниками освітнього закладу, сім’ями та громадою про теми шкільного життя. Визначено три складові комунікативності сайту: 1) операційна складова – функціональність сайту (ступінь його зручності, змістовності, доступності, оперативності, наявності зворотного зв’язку); 2) емоційна складова – привабливість та сучасність оформлення, що впливає на емоції і сприймання та 3) когнітивна складова – рівень охопленості тематики комунікації, важливої для суб’єктів освітньої комунікації. Методику було розроблено на основі 10 визначених критеріїв оцінювання сайту, які і стали полюсами градуйованих шкал на кшталт семантичного диференціалу та 6 додатковими – які містять змістовну наповненість напрямів тематики сайту. З допомогою методики було визначено, що найбільш слабкою стороною комунікативності веб-сайтів шкільних закладів є емоційна складова – вони часто не сприймаються позитивно через несучасність та не достатню привабливість його оформлення. Результати апробації показали, що розроблену методику можна рекомендувати до використання при оцінці опосередкованих комунікативних процесів забезпечення якості освіти ЗЗСО.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743928/2/14202-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-14266-1-10-20240901.pdf
- Ловка, Ольга (orcid.org/0000‐0002‐6198‐5144 <http://orcid.org/0000‐0002‐6198‐5144>) (2024) Assessment method of the school website as a channel of communication of subjects of educational interaction «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія« Медицина»)», 8 (42). pp. 791-803. ISSN 2786-4952
10.52058/2786-4952-2024-8(42)-791-803