Peculiarities of Verbalisation of Emotions by the Teachers in Distance Learning
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743911/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/4186 10.18662/rrem/14.1/523 |
|
Title |
Peculiarities of Verbalisation of Emotions by the Teachers in Distance Learning
Особливості вербалізації емоцій вчителями під час дистанційного навчання |
|
Creator |
Kanibolotska, Mariia
Dergach, Margarita Melnyk, Alyna Fedorov, Mykola |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) |
|
Description |
The purpose of the study is to identify and categorise the lexical units denoting teachers’ emotions in the context of distance learning during the COVID-19 lockdown. Research methods: discourse and content analysis, categorisation, questionnaire “The emotional aspects and attitudes of teachers to various aspects of reform in secondary education”. The sample consisted of 413 teachers (90.3% female) who participated in an online survey. Teachers taught at different educational levels (i.e., elementary, middle and secondary schools). They completed self-report questionnaire that assessed their feelings towards remote learning. Predominantly positive and sthenic emotions (interest and joy) were reported regardingdistance learning. The perception of online learning as the only possible form has changed teachers’ discourse regarding interaction with students: there was a shift from positive emotions towards negatively marked asthenic lexical units (disappointment, anxiety and disapproval). The emotional component of teachers’ attitudes towards online learning was characterised as undifferentiated in the beginning of distance learning. As teachers’ involvement in online learning increased, the share of respondents with an indifferent attitude decreased, while the share with a positive attitude towards this innovation -increased. Teachers’ discourse is characterised by a positive emotional connotation at the start of online learning; however, the awareness of the inevitability of such a format led to the predominance of negatively marked, asthenic emotions. A decrease was measured in the frequency of such lexical units such as “interest” and “joy”, while “confidence in oneself” has sharply increased.
Мета дослідження – визначити та класифікувати лексичні одиниці, що позначають емоції вчителів у контексті дистанційного навчання під час карантину, викликаного COVID-19. Методи дослідження: дискурсивний та контент-аналіз, категоризація, анкетування за методикою «Емоційні аспекти та ставлення вчителів до різних аспектів реформування середньої освіти». Вибірка складалася з 413 вчителів (90,3% жінок), які взяли участь в онлайн-опитуванні. Вчителі працювали на різних рівнях освіти (початкова, середня та старша школа). Вони заповнили анкету самооцінювання, яка дозволила оцінити їхні відчуття щодо дистанційного навчання. Переважно позитивні та стенічні емоції (інтерес і радість) були зафіксовані щодо дистанційного навчання. Сприйняття онлайн-навчання як єдино можливої форми змінило дискурс вчителів щодо взаємодії з учнями: відбувся перехід від позитивних емоцій до негативно маркованих астенічних лексичних одиниць (розчарування, тривога та несхвалення). Емоційний компонент ставлення вчителів до онлайн-навчання на початку дистанційного навчання характеризувався як нерозрізнений. Зі зростанням залученості вчителів до онлайн-навчання зменшилася частка респондентів з байдужим ставленням, тоді як частка тих, хто позитивно ставиться до цього нововведення, зросла. Дискурс вчителів на початку дистанційного навчання характеризувався позитивною емоційною конотацією; однак усвідомлення неминучості такого формату призвело до переважання негативно маркованих астенічних емоцій. Було зафіксовано зменшення частоти вживання таких лексичних одиниць, як «інтерес» і «радість», тоді як «впевненість у собі» різко зросла. |
|
Publisher |
Scientific Publishing House LUMEN
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743911/2/4186-Article%20Text-16404-1-10-20220207.pdf
- Kanibolotska, Mariia (orcid.org/0000-0002-3608-3958 <http://orcid.org/0000-0002-3608-3958>), Dergach, Margarita (orcid.org/0000-0001-6740-3689 <http://orcid.org/0000-0001-6740-3689>), Melnyk, Alyna (orcid.org/0000-0002-7386-8770 <http://orcid.org/0000-0002-7386-8770>) and Fedorov, Mykola (orcid.org/0000-0002-4396-2301 <http://orcid.org/0000-0002-4396-2301>) (2022) Peculiarities of Verbalisation of Emotions by the Teachers in Distance Learning Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 1 (14). pp. 356-369. ISSN 2066-7329 10.18662/rrem/14.1/523 |
|